Svenska Petestep ett lyft för Williams lyxiga tenders

Svenska Petestep blev det slutgiltiga valet när tillverkaren av jetdrivna tenders för de verkliga finrummen skulle begåva sina båtar med effektiva skrov.

Evene-Tender-Origin-57-inledning
Evene Tender Origin 57 med det svenska Petestep-skrovet levereras från och med nästa år.

Det rör sig alltså om vilka slitochsläng-jollar som helst. Här snackar vi om tenders med superyachtfokus.

När Williams Jet Tenders så avtäcker sina första modeller så är det med svenska innovationer under ytan – bokstavligt talat. De nylanserade Origin 57 och Origin 71 susar fram sålunda fram på fjärdarna med hjälp av skrov byggda på Petesteps patenterade teknik.

”Avgörande ingrediens”

– Ett Petestep-skrov var en avgörande ingrediens för att nå våra mål med komfort, effektivitet och lyx, säger Oliver Browne, produktchef på Evene Tenders och Williams Jet Tenders i ett pressmeddelande.

Petestep-skrovet kommer med löfte om lägre bränsleförbrukning och buller. Men också en torrare, tystare och mjukare färd i en rak jämförelse med traditionella skrov. Enligt uppgift är de nya Evenes-båtarna kompatibla med HVO 100 – ett förnybart dieselalternativ som kan sänka nettoutsläppen av koldioxid med upp till 97 procent.

”Simuleringarna stämde”

– Trots att detta är ett helt nytt produktsegment, stämde de simulerade förbättringarna med verkligheten direkt, konstaterar Petesteps vd Jonas Danielsson.

De två första modellerna finns redan till försäljning med leveransstart 2026. Offentlig premiär sker på Cannes Yachting Festival i höst, där Evene ställer ut tillsammans med Williams.

Ingen doldis

Petestep är långt ifrån en doldis i branschen – även om deras teknik gärna vill förbli diskret. Enkelt förklarat bygger idén på att styra vattnets rörelse under båten med hjälp av vinklade stegytor. Allt i en strävan att eliminera vertikala stötar samt energiförlust i sidled.

Sedan starten har Petestep levererat skrovdesign till en lång rad varumärken i premiumsegmentet, däribland Nimbus, Candela, X Shore, HOC Yachts och Zulu Marine.

”Avancerade simuleringar”

Designbesluten backas upp av gedigen data och avancerade simuleringar, vilket både sparar tid och kostnader i utvecklingen.

– Vi gör inte skrov baserat på magkänsla. Vår styrka ligger i att kunna visa precis hur mycket bättre en Petestep-lösning blir – redan innan pluggen byggs, avslutar Danielsson.