Örnvik återuppstår med aluminiumskrov och pontonbåtar
Ett av Sveriges mest klassiska båtmärken gör en kaxig comeback. Nu satsar Örnvik på mindre öppna båtar i aluminium men också på pontonbåtar.

Efter åratal i dvala gör ett av Sveriges mest klassiska båtmärken en lika oväntad som kaxig comeback. Örnvik, med rötter som slingrar sig tillbaka till 1960-talets svenska skärgårdsdrömmar, är tillbaka i båtvärlden – den här gången i helsvetsat aluminium. Men också med något så oväntat och osvenskt som pontonbåtar.
Aluminium, attityd och nytänk
Det är företaget Greatwhite of Sweden – tidigare mest känt för sina robusta RIB-båtar och gummibåtar med aluminiumskrov – som nu blåser nytt liv i Örnvik. Under den legendariska logotypen lanseras en hel serie båtar byggda i aluminium – från nätta lantbruksflottor på dryga tre meter till en rymlig “skärgårds-SUV” på 6,2 meter som kommer till hösten.

Ponton med partyfaktor
Toppmodellen Örnvik 670 P är en 22-fots pontonbåt där funktion möter fritid med stil. Den är godkänd för tolv personer, bjuder på soldäck med tiltbart ryggstöd, pentry med kylskåp, och gott om sittplatser runt ett centralt bord i fören. Förvaringsutrymmen gömmer sig smart under sätena, ljudsystemet blinkar i takt med LED-lamporna, och hela härligheten skyddas av en massiv delbar bimini.
Skippo ringer Markus Frostborn Barnardo som är försäljningsansvarig:
Hur kommer det sig att ni satsar på pontonbotar med uppenbar inriktning på sol, bad och party?
– Det mom sig av att vi redan hade bestämt att vi skulle börja bygga aluminiumbåtar under namnet Örnvik och att någon i teamet såg en pontonbåt och frågade sig varför vi inte bygger sådana och på den vägen är det, säger Markus.
”Allt man kan önska sig”
– Vi tror att en pontonbåt har allt som den moderna båtmänniskan kan önska sig av komfort, stabilitet och köregenskaper.
Så nu producerar ni dem hela vägen från ax till limpa?
– Nja, eller nej. Vi designar, produktutvecklar, bestämmer material och allt sånt men låter bygga dem på en fabrik i Kina.
Pontonbåten byggs sålunda på tre aluminiumpontoner. Med en Mercury 115 hk i aktern ska den enligt plan leverera både kraft och komfort. Gällande toppfarten är uppgifterna dock oklara. Premiärkörningen skedde dagen innan visningen på Sjøen för Alle i Norge men enligt uppgift ska man inte ha öppnat spjällen på vid gavel den gången.
Örnvik gör comeback och satsar bland annat på mindre öppna båtar i aluminium.
Prislappen?
Startpriset för pontonbåten 670 P utan motor ligger på 499 000 kronor. Den generöst utrustade varianten som visades på mässan går loss på 720 000 kronor med det största motoralternativet.
Klassiker i ny kostym
Att återuppliva ett varumärke som Örnvik är ingen liten sak i svensk båthistoria. Örnvik är som bekant förknippat med klassiska glasfiberbåtar där 535 HT intog en särställning när det gäller popularitet när det begav sig. Från och med nu är det dock aluminium, pontoner och en om möjligt ännu bredare målgrupp som man satsar på.