Lyxkatamaranen med uppblåsbara vingsegel – MODX 70 är här
Dubbla uppblåsbara vingsegel – vi hör redan här att nya MODX 70 bryter ny mark inom båtindustrin. Lägg till ett påstått nollutsläpp, farter uppemot 20 knop och utrymmen som en mellanstor lägenhet.
Ännu en konceptbåt som aldrig kommer att bli av..
Faktiskt inte! Efter år av utveckling täcktes det första skrovet av de så kallade MODX 70-katamaranerna av i La Grande Motte i slutet av april. Den 70 fot långa lyxkatamaranen tar verkligen innovation till sin spets med löften om nollutsläpp, effektivitet och – ja ni läste rätt i ingressen – dubbla uppblåsbara vingsegel.
Designad och byggd av stornamnet Van Peteghem – Lauriot Prévost (VPLP) som tillsammans med Guillaume Verdier varit ansvariga för bland annat Vendée Globe-vinnande IMOCA 60 Macif. Men också Ultim-trimaranen med samma namn och projekt som den segelförande ”ro-ro”-färjan Canopée. Strössla sedan detta med båtar som Figaro 3 och otaliga Lagoon-katamaraner så är det ett minst sagt imponerande CV.
De uppblåsbara vingseglen ska enligt Aeroforce som utvecklat systemet ge 35 procent mer framåtdrivande kraft än konventionella segel. För den som inte vill hissa (eller snarare blåsa upp) segel drivs MODX 70 av elmotorer som drar ström från båtens batteribank på hisnande 230 kilowattimmar. En bank som förses med ström från över 70 kvadratmeter solpaneler spridda runt om på båten.
Den imponerande drivlinan ger en räckvidd på 100 sjömil i 5 knop eller cirka 40 i 8,5.
Salong som en halvstor lägenhet
Den som tror att båten bara består av massa teknologi och energisnåla lösningar har dock fel.
MODX 70 är tilltänkt som en världsomsedglare med alla bekvämligheter en kan komma tänka sig att vilja ha. Vad sägs till exempel om en salong i storlek som en halvstor tvåa (52 kvadratmeter för att vara exakt)? Eller segling mellan 15 och 20 knop i rätt förhållanden?
Det råder alltså inga tvivel om att detta är en båt som rör på sig och tar dess ägare och dennes gäster dit man vill på ett skyndsamt manér utan att dra ner på komfort.
Men vad annat kan man vänta sig?
På nätet cirkulerar tveksamma prislappar omkring 4 500 000 euro innan någon skatt är betald men i verkligheten lär kostnaden vara bra mycket högre än så. Medan det råder tveksamheter kring priset kan vi dock konstatera att det lär ta tid innan någon liknande modell presenteras på den ”vanliga” båtmarknaden.