IMOCA 60: Vi kliver ombord på fartvidundret i årets Gotland Runt!
Jo, det är en båt – men mest av allt en best. Se när Skippos utsända reportrar kliver ombord på den IMOCA 60:a som deltar i årets Gotland Runt.
Vendee Globe – check. The Ocean Race – check. Men Gotland Runt? Jajamen! Hur galet det än låter så ska nu en IMOCA 60 ställa upp i världens största årligen återkommande kappsegling nu på söndag. Och ja – man är här för att sopa banan med allt och alla.
Fattas bara då detta är ett foilande fartvidunder. En best som kan skena upp mot 40 knop. Fattas bara att Skippos reportrar rycker ut och kliver ombord.
Seglingens Formel 1
– Det är som att kliva ombord på en Formel 1-bil som någon envisats med att skicka ut på Atlanten, säger Gustav Morin medan han duckar under en av foilsen – eller bärplanen på ren svenska.
Bärplanen är som bekant det som får hela ekipaget att lyfta ur vattnet med allt vad det innebär av minskat vattenmotstånd och galna farter. I de större sammanhangen snackar dagsetapper på över 600 nautiska mil. Det är avsevärt mer än vad de flesta semesterseglare mäktar med på en månad.
Men för att få till det där flytet krävs brutal kontroll. Hela båten är konstruerad för att kunna köras av en person – solo. Och inte vilken person som helst. Paul Meilhat, skeppare och meriterad havskappseglare, förklarar att manövrarna ofta sker i slow motion: man bromsar in, byter segel, skotar in i stillaläge, och sen gasar man på igen.
Noll i mysfaktor
– Att gå på fördäck i 30 sekundmeter? Inte en chans, säger han. Om man måste beträda däck så stannar man först.
Under däck slår mysfaktorn hela vägen i botten. Bara svarta skrovytor i kolfiber, bean-bags som kojer, en liten gaslåga för att tillaga frystorkat käk. Allt som inte bidrar till maximal båtfart är bortrensat.
Allt, precis allt är kompromisslöst. Roder, köl och foils kan trimmas in minutiöst. Foilen justeras elektrohydrauliskt – resten görs med ren muskelkraft. Fästpunkter är limmade. Mantågen är som smala trådar. Till och med sittdynorna är medicinskt optimerade för att rädda stjärten från trycksår i konstant fukt.
”Ett jävla liv”
Ljudet under segling med lite fart under skrovet? Runt 80–90 decibel.
– De är ju yrkesseglare men Arbetsmiljöverket skulle stänga ner hela verksamheten på båten direkt om de fick nys om detta, konstaterar Gustav Morin.
Skippo bevakar Gotland Runt i samarbete med Svenska Sjö Båtförsäkringar.