Följ med ombord på en tidlös klassiker – Borkumriff IV säljs

Kan en båt byggd 2002 kallas klassiker? Heter den Borkumriff IV vill vi ändå hävda så. Detta Royal Huisman-bygge är nämligen något alldeles extra. Följ med ombord!

Nog går tankarna till det sena 1800-talet när man ser på Borkumriff IV. Denna Royal Huisman byggda klenod i vad vi vill hävda är en tidlös design. Med sina 50 meter från för- till akterstäv visar hon tydligt på den kunskap och långa erfarenhet som varvet besitter. Designen kommer föga förvånande från marinarkitekterna på Dykstra. Samma ritbord som gett oss Malteese Falcon och Black Pearl för att bara nämna två.

Mellan de två däckhusen i aktern hittar vi två sittbrunnar. Den främre av dessa är avsedd för avkoppling och mat och möjliggör enkel åtkomst till det främre sänkta som ger skydd mot väder och vind under långa passager. Den aktre sittbrunnen å andra sidan är optimerad god sikt runt om och direkt tillgång till det sänkta aktre däckshuset. Sidodäcken hålls breda och fria från hinder genom att placera alla däckkonstruktioner, som katedralsalongens ljusöppning, takljus, luckor och förvaringsboxar, nära mittenlinjen.

Följ med ombord på Borkumriff IV!

Snickerier utan motstycke

Ett steg ner i däckshuset från den främre sittbrunnen och plötsligt tas man tillbaka till förra sekelskiftet. Hantverket har inget motstycke och runt bordet finns det plats för såväl gäster som ägare. På det aktre skottet sitter det två små kanoner som självklart används för salut när ägarna befinner som ombord på jakten.

Den nedre salongen gör inte heller den några avsteg från det tidigare nämnda hantverket av toppklass. Även om det här är något mörkare lyckas man med hjälp av glasklädda luckor i taket ihop med de vita takpanelerna få ett stort ljusinsläpp. Foto: Camper & Nicholsons

Ägarhytten är byggd för att vara till sjöss. Till skillnad från moderna seglingsjakter har ägaren som lät bygga Borkumriff IV valt att ha dubbla enkelbäddar för att kunna sova gott oavsett vilken bog båten går på.

Då var de bara frågan om priset – 140 miljoner kronor. Men vilken båt man får!