Elan lanserar ny lyxseglare – skrotar samtliga äldre modeller
Huruvida Elan går igenom någon slags identitetskris får vi nog aldrig reda på. Klart står dock att det gamla ska ut och in glider en ny serie lyxseglare i kolfiber.
Slovenska Elan har länge associerats med prisvärda båtar med en sportig framtoning. I modellprogrammet återfinns såväl IOR-racers som vinnare av European Yacht of the Year. Man var också snabb med att, med varierande framgång, härma strykjärnsformerna som blev populära i samband med Volvo Ocean Race och andra liknande havskappseglingar.
Men allt detta tycks nu vara ett avslutat kaptiel.
Redan 2020 tog företaget ett medvetet steg mot ett premiuminriktat marknadssegment med sin GT-linje. Nu vill man löpa linan ut och på riktigt kliva upp i lyxsegmentet – och hur göra det bättre än med ett sprillans nytt kolfiberkoncept i 65-fotsklassen?
Borta är hela det tidigare modellprogrammet. Ett minst sagt vågat steg men utan tvekan medvetet i en tid där båtar växer sig allt större samtidigt som det blir allt svårare att få ekonomi i produktionen av mindre modeller.
SixtyFive – ett något tråkigt namn?
Det brukar sägas att en spade ska kallas för en spade. Ett ordspråk som slovenerna tycks ha anammat fullt ut med namnet på deras nya skapelse. En båt som hittills bara existerar på ritbordet men som på sikt ska bli en oceankorsande kolfiberkonstruktion för fart- och flärdmedvetna seglare.
Andra har också läst:
Än så länge är inte mycket känt men Elan själva säger sig återigen ha lånat ett och annat från samtidens mest extrema kappseglingsmaskiner. Men denna gången är det IMOCA-klassen som fått inspirera snarare än VO 70:orna.
Målet är att båten ska seglas med en så liten besättning som möjligt och ha ett doghouse liknande det av en IMOCA. Men med all komfort som en kan vänta sig i en lyxseglare som samtidigt ska släppa sin häckvåg och ”plana iväg” i vindstyrkor över 7 meter per sekund. Åtminstone om man ska tro den välrenommerade konstruktören som Guillaume Verdier.
Det må vara stora men ack så spännande löften.
Den första båten i serien väntas sjösättas tidigt 2027. Huruvida man når dit och om den nya riktningen blir en succé återstår att se men vi på Skipporedaktionen kommer att följa utvecklingen med spänning!

