Axopar 45 – hyttbåt med extra fart, fläkt och boendekomfort
Riktiga hyttbåtar måste vara tunga, höga, grova och på gränsen till överdimensionerade kolosser med tydliga drag av arbetsbåt – trodde vi – tills vi testade Axopar 45 som går sin egen väg. Här är första intrycken.
Det är sent 70-tal i en finsk gästhamn. En minst sagt annorlunda båt med breda gångbord runt en mittmonterad hytt gör entré och drar många blickar till sig. Men inte för att den är vacker. Snarare tvärt om.
Att påstå att Targa var en succé från dag ett vore sålunda att fara med osanning. Men snart nog skulle detta udda koncept slå igenom med besked. Så till den milda grad att alla hyttbåtar av idag, oavsett märke och sedda på håll, ser ut att vara stöpta i samma form.
Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Axopar 45 samt få tillgång till hela Skippos arkiv av testade båtar!
En ny frisk fläkt
Kanske är det just därför som det första intrycket av Axopar 45 Cross Cabin är så uppfriskande. En hyttbåt som ger sig in i leken med en djärv design och en oändlig rad av annorlunda lösningar där måsvingar, utfällbara fribord, elektriskt canvastak samt möblemang på räls bara är några exempel.
Se också:
Axopar storsatsar på eldrift – köper andel i norska Evoy
900 hästkrafter
Vidare har den en minst sagt annorlunda akterruff, en lika annorlunda salong samt ett skrov med dubbla steg, förhållandevis mycket låga fribord samt negativ stäv. Allt toppat med trippla Mercury utombordare på 300 hästar vardera.
Rör om i grytan
Vi har med andra ord att göra med en hyttbåt som går sin egen väg och som skiljer sig från allt vad stora hyttbåtar som Sargo, Nordstar, Brandskär och för all del Targa heter. Och som gör det på ett ambitiöst sätt. Mer om det i testen som publiceras inom kort. (Uppdatering: Testen är nu publicerad.)
I nyss nämnda test utlovas också analys av allt från köregenskaperna till boendekomforten och de många djärva lösningarna. Men framför allt tar vi reda på om nya Axopar 45 Cross Cabin är något att ha.