Buster Magnum – så står sig trotjänaren idag!
Favorit i repris. Gamla Buster Magnum från 90-talet håller måttet än idag och framstår utan tvekan som ett mycket frestande begagnat-köp.
En gång i tiden, närmare bestämt vid premiären 1991, var detta en båt som fick folk att haja till. Vem om inte föregångaren, nästorn och ikonen Buster skulle släppa en jättelik styrpuklpetbåt med svindlande många hästkrafter? Och så det tuffa utseendet sedan!
Sedan dess har de tillverkat mer än 5 000 Buster Magnum på samma gamla skrov. Inget ont i det för det är fortfarande gångbart. Med dagens mått mätt är detta varken en stor eller speciellt motorstark båt. Snarare trygg, tålig, praktisk och rymlig som en Volvo V70.
Framför allt förnuftig
Här testar vi ett exemplar från 2005 som är precis så förnuftig som vi minns den. Det helsvetsade aluminiumskrovet mätter in på drygt 6,5 meter (varierade beroende på modellår) och upplevs fortfarande som rymligt.
Kombinera den relativt låga vikten med en djup V-botten och en fet utombordare – Buster rekommenderade ofta 150–200 hk, men här har vi tagit i lite extra, 225 hk. Resultatet? En toppfart på runt 45 knop, med accelerationskurva som en yster wakeboardåkare skulle kalla ”maffig”. Samtidigt höll Buster fast vid sin identitet: trygg i sjön, lättstyrd i fart, men inte fladdrig eller flamsig.
Förvånansvärt tyst
Sjöegenskaperna var vad man kunde förvänta sig av ett finskt bygge – stadigt i krabb sjö, tystare än man kanske tror (tack vare gummimattor och ljuddämpande lösningar), och med styrning som lyste av kontroll snarare än karisma.
Invändigt var det sparsmakat. Aluminiumgolv, kraftiga reglar att hålla i, ordentlig stuv under aktersoffan och flera beslag i industrikvalitet. Det fanns inget lull-lull – inget teakdäck, inga glasdetaljer, inga soldynor som bleknar.
Plank och cementblandare
Däremot fanns rejäl kapellösning, plats för sjökortsplotter (dåtidens hetaste: Garmin 276C eller Lowrance LCX), och lastkapacitet för både folk och prylar.
Buster Magnum från 2005 var – och är – en ikon i aluminiumsegmentet som tål att lastas med en plank och cementblandare om så skulle behövas. Och så kommer den med en god portion rapp körglädje.
Se testen!