Sober lyx på flytande båtmässan i Stockholm!

Det blir lyxigt värre på helgens flytande båtmässa när Navark visar upp tre lyxiga frestelser i det större segmentet. Spana in Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62!
Navark Handels AB, som är en av landets verkligt tunga båtförmedlare, kommer till Stockholms Flytande Båtmässa den 2-5 september med tre av sina förmedlingsbåtar. Båtar som, inte helt överraskande, är något alldeles extra.
Fairline Targa 62 med 2 200 hk
Först ut är en sällsynt välvårdad och välutrustad Fairline Targa 62 från 2005 – tiden då det engelska lyxbåtvarvet hade sin storhet – vilket syns på kvaliteten i stort och smått.
Förutom självklarheter som tre rymliga kabiner med totalt sex kojplatser så har Fairline Targa 62 också en så kallad crew-cabin för besättningen.
Fairline Targa 62 har en ståndsmässig förarplats och högklassiga snickerier i en skön kombination.
Båtens hjärta är dock den rymliga och ljusa salongen med gott om plats för sex personer kring bordet i ett sofistikerat soff- och stolsarrangemang. Vidare kammar båten hem många pluspoäng för en snitsigt utformad förarplats där man man kontrollerar 2 x Caterpillar C18 Marine (2 200 hk).
Listan över finesser är omfattande där jollegarage, solbäddar, watermaker, Yacht Controler (fjärrstyrd båtmanövrering) samt bog- och häckpropeller bara är några exempel.
Grand Soleil 47
Nästa pärla är en extremt välhållen och välutrustad Grand Soleil 47 som har allt som skapar en första klassens racer/cruiser och därtill en extra portion italiensk design när den är som bäst.
Ett utmärkande drag för Grand Soleil-båtarna är att de har ritats av olika designers genom åren. Allt enligt regeln ”hungriga vargar jagar bäst”. Ingen designer som inte presterade skulle känna att han satt säker i sadeln.
Hungriga vargar
Först ritades linjerna av Finot i Frankrike, sedan av German Frers i Argentina och sedermera av Bruce Farr i USA och judel/vrolijk & co i Tyskland. De sistnämnda fick i uppdrag att ge båtarna en starkare identitet och ge främst X-Yachts och Dehler en match internationellt.
Grand Soleil 47 klarar balansgången mellan att vara en snabb racer och en bekväm cruiser på ett svårslaget sätt.
Därför är också Grand Soleil 47 mycket välsignad med en stor portion kunskap, erfarenhet och fingertoppskänsla. Ta bara de välseglande linjerna, det rena och lättarbetade däcket och den stora sittbrunnen.
Bland självklarheter som dubbla rattar, extra djupt köl (2,60 m) och en gedigen segelgarderob med kevlarsegel noteras också frestelser som elvinschar, autopilot, AIS Graphene CTRX, VHF Raymarine, VHF/Radio antenn…
…för att nämna en del.
Baltic 64
Sist men inte minst visar Navark Handels upp en renoverad Baltic 64 från 1988 där ny motor, nytt teakdäck, omlackerat skrov och, till stora delar, ny el bara är några exempel på uppdateringar.
Baltic 64 är redo för oceanerna – uppdaterad och utrustad med allt väsentligt och lite (mycket) till.
Detta exemplar är med andra ord ovanligt välvårdat och därmed redo för de stora oceanerna med sina vackra linjer och sina gedigna seglingsegenskaper som minner om tider då båtar inte bara var snabba utan också vackra.
Tre starka kort
Oavsett vilken av dessa tre som lockar mest så rekommenderas såväl Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62 en närmare titt på båtmässan!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…