Sober lyx på flytande båtmässan i Stockholm!
Det blir lyxigt värre på helgens flytande båtmässa när Navark visar upp tre lyxiga frestelser i det större segmentet. Spana in Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62!
Navark Handels AB, som är en av landets verkligt tunga båtförmedlare, kommer till Stockholms Flytande Båtmässa den 2-5 september med tre av sina förmedlingsbåtar. Båtar som, inte helt överraskande, är något alldeles extra.
Fairline Targa 62 med 2 200 hk
Först ut är en sällsynt välvårdad och välutrustad Fairline Targa 62 från 2005 – tiden då det engelska lyxbåtvarvet hade sin storhet – vilket syns på kvaliteten i stort och smått.
Förutom självklarheter som tre rymliga kabiner med totalt sex kojplatser så har Fairline Targa 62 också en så kallad crew-cabin för besättningen.
Båtens hjärta är dock den rymliga och ljusa salongen med gott om plats för sex personer kring bordet i ett sofistikerat soff- och stolsarrangemang. Vidare kammar båten hem många pluspoäng för en snitsigt utformad förarplats där man man kontrollerar 2 x Caterpillar C18 Marine (2 200 hk).
Listan över finesser är omfattande där jollegarage, solbäddar, watermaker, Yacht Controler (fjärrstyrd båtmanövrering) samt bog- och häckpropeller bara är några exempel.
Grand Soleil 47
Nästa pärla är en extremt välhållen och välutrustad Grand Soleil 47 som har allt som skapar en första klassens racer/cruiser och därtill en extra portion italiensk design när den är som bäst.
Ett utmärkande drag för Grand Soleil-båtarna är att de har ritats av olika designers genom åren. Allt enligt regeln ”hungriga vargar jagar bäst”. Ingen designer som inte presterade skulle känna att han satt säker i sadeln.
Hungriga vargar
Först ritades linjerna av Finot i Frankrike, sedan av German Frers i Argentina och sedermera av Bruce Farr i USA och judel/vrolijk & co i Tyskland. De sistnämnda fick i uppdrag att ge båtarna en starkare identitet och ge främst X-Yachts och Dehler en match internationellt.
Därför är också Grand Soleil 47 mycket välsignad med en stor portion kunskap, erfarenhet och fingertoppskänsla. Ta bara de välseglande linjerna, det rena och lättarbetade däcket och den stora sittbrunnen.
Bland självklarheter som dubbla rattar, extra djupt köl (2,60 m) och en gedigen segelgarderob med kevlarsegel noteras också frestelser som elvinschar, autopilot, AIS Graphene CTRX, VHF Raymarine, VHF/Radio antenn…
…för att nämna en del.
Baltic 64
Sist men inte minst visar Navark Handels upp en renoverad Baltic 64 från 1988 där ny motor, nytt teakdäck, omlackerat skrov och, till stora delar, ny el bara är några exempel på uppdateringar.
Detta exemplar är med andra ord ovanligt välvårdat och därmed redo för de stora oceanerna med sina vackra linjer och sina gedigna seglingsegenskaper som minner om tider då båtar inte bara var snabba utan också vackra.
Tre starka kort
Oavsett vilken av dessa tre som lockar mest så rekommenderas såväl Grand Soleil 47, Baltic 64 och Fairline Targa 62 en närmare titt på båtmässan!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…