Raymarine Cyclone – klarar 100 knops vind!
Skyhög upplösning, blixtsnabb uppdatering och därtill en snygg design. Det och mycket mer får Raymarine Cyclone att kännas som ett jättekliv in i framtiden.
En öppen antenn som är inspirerad från flygplansvingen och som tål vindhastigheter på upp till 100 knop. Redan där förstår vi att målsättningen har varit hög.
Till det kommer en rotationshastighet på inte mindre än 60 varv/minut vilket innebär en ny och uppdaterad bild varje sekund.
Raymarine Cyclone är med andra ord väl rustad för höga farter och tack vare CHIRP-pulskompression, en teknik för strålskärpning, så levereras en oöverträffad och detaljrikedom räckvidd.
Två radarbilder i en
Minst lika välkommen är Raymarines så kallade RangeFusion-teknik som gör att radarn kan kombinera mål på korta och långa avstånd och presentera informationen på en och samma radarbild.
Separerar rörliga mål
På samma tema, användarvänlighet, finns också funktionen Doppler-målspårning som avsevärt förenklar tolkningen av farliga respektive säkra mål i radarbilden.
Tre olika storlekar
Raymarine Cyclone finns med antenner på 3, 4 och 6 fot och med två effektalternativ för varje storlek. Alla Cyclone-modeller integreras sömlöst med Raymarines multifunktionsdisplayer Axiom, Axiom+, Axiom Pro och Axiom XL.
Läs mer hos Raymarine och se inslaget ovan!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…