Princess X80 – vi får en rundtur på otroliga nya lyxbåten
Princess tar oss med på en svängom ombord på sin senaste lyxjakt som inte bara rymmer 14 lyxiga kojer och kan köras 1 000 sjömil. Utan som också har ett nytt koncept där man bytt förarplatsen mot en lyxhytt.
Känslan – när allt stämmer och när inga genvägar har tagits för att uppnå det perfekta resultatet. Det är känslan man när man kliver ombord på Princess X80.
Princess vilar inte på hanen när det gäller att förgylla båtlivet för de som planerar den lite längre resan. Därav två tunga världspremiärer på båtmässan i Düsseldorf i form av Princess F65 och Princess S72 som drog många blickar till sig. Var och en på sitt sätt.
Panoramautsikt på flybridge på Princess F65
Princess F65 har stort fokus på sociala ytor för middagar och fest. Det finns också boende för inte mindre än tio personer, fördelat på fem kabiner. Mest utmärkande är kanske ändå det minst sagt generösa ljusinsläppet och panoramautsikten via salongsfönstren.
Princess S72 – god för 35+ knop
Princess S72 sorterar vi in bland de lite sportigare modellerna med sina dubbla MAN V12-motorer på 1 650 alternativt 1 800 hästkrafter. En bestyckning som i kombination med det vakuuminjicerade skrovet garanterar för farter väl över 35 knop.
Princess X80 kan rattas av familjen
Som om inte detta vore nog var det också premiär för Princess X80, som med hela sitt väsen bäddar för det oberoende och bekymmerslösa båtlivet. Inte minst tack vare fem storslagna kabiner (läs sviter) med plats för två personer i varje. Räknar man med de mindre hytterna finns hela 14 kojplatser.
Besök också Princessyachts.se för att se hela utbudet av Princess Yachts´
Till detta kommer en jättesatsning på panoramautsikt i salongerna samt stora ljusinsläpp var man än befinner sig ombord. Allt detta kryddat med funktioner och finesser som får den mest kräsne att studsa. När det gäller X80 är det inte längre tal om pentry och förarplats utan snarare köksavdelning och kommandobrygga. För att nämna några exempel.
Trots alla 80 fot och den långa listan på finesser, så är det många familjer som väljer att manövrera sin båt själv. Ett rimligt antagande hade kanske varit att de fått hjälp av en professionell skeppare – men systemen gör det möjligt att lugnt köra båten själv.
Välutrustad lyxbåt med hög toppfart
Listan med finesser kan byggas på med wetbar, grill, TV både ute och inne, ismaskiner och solbäddar. För att nämna en del. I motorrummet sitter det två kraftiga MAN-dieslar som borgar för en trygg och säker framfart med en räckvidd på upp till 1 000 sjömil i upp till 10 knop. Vill man så kan man förstås också åka betydligt fortare – ända upp till 30 knop.
Så fortsätter det med lösningar och finesser som gör att man ska kunna kasta loss för den stora resan, utan minsta antydan till hemlängtan.
Princess egna utställningshallar i Skandinavien
Düsseldorfmässan i all ära men bäst av allt är att Princess också satsar stort på sina tre egna utställningshallar. De är fyllda med Princessbåtar från 40-66 fot visas upp.
Nyss nämnda hallar är belägna på Vindön på Orust, i Greve 15 min utanför Köpenhamn och i norska Bergen.
Se videon!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…