Nord Star – tuff transport och hög komfort!

Rejäla sjöbåtar för transport, utflykt och tuffa tag finns det gott om men utöver detta har Nord Star en boendekomfort som slår konkurrenterna på fingrarna. Här är nya 28+ och Nord Star 31+!
Vi hart sagt det förr och säger det igen. Nord Star, oavsett modell, är i grunden trygga transportbåtar som glänser som allra mest i förhållanden då andra båtar med fördel stannar i tryggheten bakom hamnpirarna.
Hemligheten ligger i ett välsvarvat skrov och breda gångbord runt en ombonad hytt. Inget konstigt så långt, då detta är något som har varit Nord Stars adelsmärke i decennier.
Rymligare och bättre
Den stora vinsten, där Nord Star utmärker sig extra, är det sätt som båtarna har förfinats och förbättrats på genom åren. I fallet med 28+ så har den uppdaterats i tre omgångar med nytt skrov 2010, ny nedgång till mittkabinen 2013, ny utformning av akterdäcket 2014 samt facelift 2021.
Nord Star 28+ har uppdaterats i tre omgångar med ständiga förfiningar och förbättringar.
Detsamma gäller Nord Star 31+ som med åren mer har fått en allt mer öppen layout och som känns betydligt rymligare än sina föregångare.
Bland förbättringarna noteras också limmade rutor, solpaneler och massor av små och stora förbättringar som kan verka obetydliga var för sig – men som har gjort underverk för helheten.
Allt sammantaget har såväl Nord Star 28+ som 31+ gått från att vara trygga allvädersbåtar till att bli fullfjädrade bobåtar – utan prut. Båtar som tack vare en ovanligt sinnrik planlösning fått plats med för- och akterhytt, rejäla toalettutrymmen, fullfjädrat kök, matplats med högklassiga sittplatser och inte minst – gott om svängrum däremellan.
Planlösning viktigare än storlek
Kanske är det också planlösningarna, båda bra på sina sätt, som delar upp kundkretsen gällande vilken av 28+ och 31+ som är mest värd att satsa på?
Skjutdörr i hyttens akterkant som i Nord Star 31+ eller en rejäl U-soffa där bak som i 28+? Pentry i hytten eller en trappa ner föröver? Planlösningen i de båda modellerna skiljer sig en del.
I 31:an får man en rejäl skjutdörr i hyttens akterkant som inte bara underlättar rörligheten ombord ytterligare utan som tillsammans med öppna sidodörrar kan skapa känslan av att man sitter utomhus och åker under varma sommardagar.

Trygga sjöegenskaper utlovas i Nord Star 28+ (ovan) liksom i 31+ (inledningsbilden).
I 28:an har man valt bort skjutdörren bak och istället satsat på en rejäl U-soffa längs bak i hytten. Ytterligare ett grepp 28:an är att man har placerat pentryt en trappa ner föröver medan 31:an har pentryt som en del av den sociala samvaron i hytten. Vad som är att föredra är allt annat än solklart.
Invändig styrka
Klart är däremot att dessa båda snitsiga lösningar är ytterligare bevis på Nord Stars förmåga att trolla med ett begränsat utrymme. Och att få en 28-fotare respektive en 31-fotare att kännas som två fot extra.
Se också:
Test – Nord Star 28!
Test – Nord star 31!
Mer info:
Hemsida – Nord Star
Hemsida – Nord Star 28
Hemsida – Nord Star 31
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…