Nord Star – tuff transport och hög komfort!
Rejäla sjöbåtar för transport, utflykt och tuffa tag finns det gott om men utöver detta har Nord Star en boendekomfort som slår konkurrenterna på fingrarna. Här är nya 28+ och Nord Star 31+!
Vi hart sagt det förr och säger det igen. Nord Star, oavsett modell, är i grunden trygga transportbåtar som glänser som allra mest i förhållanden då andra båtar med fördel stannar i tryggheten bakom hamnpirarna.
Hemligheten ligger i ett välsvarvat skrov och breda gångbord runt en ombonad hytt. Inget konstigt så långt, då detta är något som har varit Nord Stars adelsmärke i decennier.
Rymligare och bättre
Den stora vinsten, där Nord Star utmärker sig extra, är det sätt som båtarna har förfinats och förbättrats på genom åren. I fallet med 28+ så har den uppdaterats i tre omgångar med nytt skrov 2010, ny nedgång till mittkabinen 2013, ny utformning av akterdäcket 2014 samt facelift 2021.
Detsamma gäller Nord Star 31+ som med åren mer har fått en allt mer öppen layout och som känns betydligt rymligare än sina föregångare.
Bland förbättringarna noteras också limmade rutor, solpaneler och massor av små och stora förbättringar som kan verka obetydliga var för sig – men som har gjort underverk för helheten.
Allt sammantaget har såväl Nord Star 28+ som 31+ gått från att vara trygga allvädersbåtar till att bli fullfjädrade bobåtar – utan prut. Båtar som tack vare en ovanligt sinnrik planlösning fått plats med för- och akterhytt, rejäla toalettutrymmen, fullfjädrat kök, matplats med högklassiga sittplatser och inte minst – gott om svängrum däremellan.
Planlösning viktigare än storlek
Kanske är det också planlösningarna, båda bra på sina sätt, som delar upp kundkretsen gällande vilken av 28+ och 31+ som är mest värd att satsa på?
I 31:an får man en rejäl skjutdörr i hyttens akterkant som inte bara underlättar rörligheten ombord ytterligare utan som tillsammans med öppna sidodörrar kan skapa känslan av att man sitter utomhus och åker under varma sommardagar.
I 28:an har man valt bort skjutdörren bak och istället satsat på en rejäl U-soffa längs bak i hytten. Ytterligare ett grepp 28:an är att man har placerat pentryt en trappa ner föröver medan 31:an har pentryt som en del av den sociala samvaron i hytten. Vad som är att föredra är allt annat än solklart.
Invändig styrka
Klart är däremot att dessa båda snitsiga lösningar är ytterligare bevis på Nord Stars förmåga att trolla med ett begränsat utrymme. Och att få en 28-fotare respektive en 31-fotare att kännas som två fot extra.
Se också:
Test – Nord Star 28!
Test – Nord star 31!
Mer info:
Hemsida – Nord Star
Hemsida – Nord Star 28
Hemsida – Nord Star 31
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…