Nord Star – tuff transport och hög komfort!

Rejäla sjöbåtar för transport, utflykt och tuffa tag finns det gott om men utöver detta har Nord Star en boendekomfort som slår konkurrenterna på fingrarna. Här är nya 28+ och Nord Star 31+!
Vi hart sagt det förr och säger det igen. Nord Star, oavsett modell, är i grunden trygga transportbåtar som glänser som allra mest i förhållanden då andra båtar med fördel stannar i tryggheten bakom hamnpirarna.
Hemligheten ligger i ett välsvarvat skrov och breda gångbord runt en ombonad hytt. Inget konstigt så långt, då detta är något som har varit Nord Stars adelsmärke i decennier.
Rymligare och bättre
Den stora vinsten, där Nord Star utmärker sig extra, är det sätt som båtarna har förfinats och förbättrats på genom åren. I fallet med 28+ så har den uppdaterats i tre omgångar med nytt skrov 2010, ny nedgång till mittkabinen 2013, ny utformning av akterdäcket 2014 samt facelift 2021.
Nord Star 28+ har uppdaterats i tre omgångar med ständiga förfiningar och förbättringar.
Detsamma gäller Nord Star 31+ som med åren mer har fått en allt mer öppen layout och som känns betydligt rymligare än sina föregångare.
Bland förbättringarna noteras också limmade rutor, solpaneler och massor av små och stora förbättringar som kan verka obetydliga var för sig – men som har gjort underverk för helheten.
Allt sammantaget har såväl Nord Star 28+ som 31+ gått från att vara trygga allvädersbåtar till att bli fullfjädrade bobåtar – utan prut. Båtar som tack vare en ovanligt sinnrik planlösning fått plats med för- och akterhytt, rejäla toalettutrymmen, fullfjädrat kök, matplats med högklassiga sittplatser och inte minst – gott om svängrum däremellan.
Planlösning viktigare än storlek
Kanske är det också planlösningarna, båda bra på sina sätt, som delar upp kundkretsen gällande vilken av 28+ och 31+ som är mest värd att satsa på?
Skjutdörr i hyttens akterkant som i Nord Star 31+ eller en rejäl U-soffa där bak som i 28+? Pentry i hytten eller en trappa ner föröver? Planlösningen i de båda modellerna skiljer sig en del.
I 31:an får man en rejäl skjutdörr i hyttens akterkant som inte bara underlättar rörligheten ombord ytterligare utan som tillsammans med öppna sidodörrar kan skapa känslan av att man sitter utomhus och åker under varma sommardagar.

Trygga sjöegenskaper utlovas i Nord Star 28+ (ovan) liksom i 31+ (inledningsbilden).
I 28:an har man valt bort skjutdörren bak och istället satsat på en rejäl U-soffa längs bak i hytten. Ytterligare ett grepp 28:an är att man har placerat pentryt en trappa ner föröver medan 31:an har pentryt som en del av den sociala samvaron i hytten. Vad som är att föredra är allt annat än solklart.
Invändig styrka
Klart är däremot att dessa båda snitsiga lösningar är ytterligare bevis på Nord Stars förmåga att trolla med ett begränsat utrymme. Och att få en 28-fotare respektive en 31-fotare att kännas som två fot extra.
Se också:
Test – Nord Star 28!
Test – Nord star 31!
Mer info:
Hemsida – Nord Star
Hemsida – Nord Star 28
Hemsida – Nord Star 31
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…