Legacy 34 Jet Express – tidlös klassiker med vattenjet

Legacy-34-inledning
Riktig gentremanna-racer. Denna vattenjet-drivna Legacy 34 Jet Express från år 2000 är nu till salu.

Då och då händer det att Skippo snubblar över en båt som är något alldeles extra. Spana in denna Legacy 34 Jet Express som dessutom är till salu.

Stil, balans och kompromisslös sjövärdighet. Det är inte bara fina utan också mycket välförtjänta ord om Legacy. Om den dessutom har tilläggsnamnet Jet Express så förstår man att det rör sig om något alldeles extra.

I klartext handlar det om dubbla vattenjet som drivs av 2 Cummins 6 BTA 5,9-M2 dieslar på 330 hk vardera. Motorer med blott 700 gångtimmar bakom sig och som har vårdats och underhållits efter konstens alla regler och mer än så.

Något alldeles extra

Fast man borde kanske ha fattat. När Mark Ellis, geniet bakom bland annat Nonsuch och Niagara, satte pennan mot ritbordet för att skapa en klassisk motorbåt skulle det bli något utöver det vanliga.

Det första exemplaret såg dagens ljus i början av 1990-talet – ett decennium då plastbåtsdesignen ofta famlade efter sin identitet. Men Ellis vände blicken bakåt. Han hämtade inspiration från de traditionella ”Down East”-båtarna i Maine – arbetsbåtar för hummerfiske och kustpatrull – och översatte detta till en civil version med bekväm salong, breda gångbord och en karaktäristisk låg profil.

Trygg i grov sjö

Skrovet är halvplanande och format för att skära genom sjö snarare än att studsa över den. Resultatet? En båt som går lika tryggt i dyning som i grov sjö, med ett gångläge som nästan lutar åt det majestätiska.

Långlivade lösningar

Bakom bygget stod Freedom Yachts, kanske mest kända för sina innovativa master utan förstag och akterstag i sina segelbåtar. Men med Legacy-serien tog de klivet in i motorvärlden. Det blev inte långvarigt, men nog så minnesvärt. Legacy 34 byggdes med samma hantverksskicklighet som deras segelbåtar: tät finish, fin träinredning och fokus på långlivade lösningar.

Legacy 34 är inte gjord för hamnglitter och roséflaskor i solnedgång. Den är gjord för att användas – länge, och ofta. Inredningen är praktisk men smakfull: en rymlig V-koj i förpiken, komplett toalett med dusch, L-soffa i salongen och ett pentry som faktiskt går att laga mat i, även till sjöss.

Skäms inte för sig

Båten begåvades från början oftast med en rak sexa från Yanmar eller Cummins – maskiner i spannet 300 till 370 hk. Detta fall har man dock tagit i från tårna med totalt 660 hk kopplade till dubbla vattenjet-aggregat.

Med detta kommer också en toppfart som inte skäms för sig – 28 ståndsmässiga knop. Gott så – men mest av allt imponerar kanske ändå sjöegenskaperna.

Säljes av Marinmäklarna. Se annonsen här!