Bästa knepen för att slippa beväxning och få en snabb och snål båt
Nu är det enklare än någonsin att hålla beväxningen borta och hålla sin båt både snygg och underhållsfri. Här berättar vi hur.
Vårrustning i all ära men vem vill lägga mer tid än nödvändigt under presenningen innan det är dags för sjösättning? Det enkla vid sidan av det självklara, att slutresultatet ska vara lika snyggt som hållbart och funktionellt, är något som AkzoNobel och International har strävat efter sedan dag ett.
Propeller Primer
Först ut är International Propeller Primer som är en vattenbaserad, snabbtorkande primer som skyddar allt av metall under vattenlinjen. Den fungerar lika bra till drev och roder som till alla annat i metall som man kan tänka sig. Vidare utlovas en exceptionell vidhäftning tack vare det man kallar för ”Dual-Activated Bonding Technology”.
Enkelt förklarat gör denna teknik att Propeller Primer fungerar som en stark länk mellan alla slags metaller och AkzoNobel/Internationals bottenfärger.
Sedan utlovas ett pålitligt skydd som gott och väl räcker hela båtsäsongen.
One UP
Avgörande för en lyckad vårrustning är också att välja rätt topcoat. För ändamålet rekommenderas då One UP som grund och sedan Toplac Plus för den optimala finishen.
Gällande den förstnämnda så är den föredömligt lättarbetad varför man utan att blinka kan utlova upp till 50 procents sparat arbete.
Toplac Plus
Med appliceringen av One UP avklarad är det sedan bara att gå på kritikerrosade Toplac Plus som är minst lika lättarbetad. I slutet av dagen kan såväl proffs som amatörer räkna med ett fantastiskt resultat.
Se inslaget!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…