Gryts Varv till salu!
Efter 19 år som ägare till Gryts Varv och Marina AB har Göran Ferm bestämt sig för att sälja sitt livsverk.
– Det är ett smärtsamt beslut säger Göran men jag har uppnått ”mogen” ålder och inget av mina barn är intresserade av att ta över ruljangsen.

Det är dags att någon yngre hungrig person tar det här vidare. Någon som kan förvalta fortsättningen på det jag skapat under de här nästan 20 åren. Själv ska jag ägna mig mer åt familj, resor och barnbarn. Det har varit ett fantastiskt äventyr men nu är det dags att gå vidare för både mig och för anläggningen.

Utöver varv och marina så har Göran byggt upp en restaurang, konferens, relaxavdelning och boende i form av hotell och vandrarhem som drivs av ett entreprenörpar (Anna och Krister Eriksson).
Sju stycken trevliga fritidshus pryder också utmed vattenlinjen och bryggorna. Dem hyr vi ut säger Göran, några mer permanent och några på veckobasis. De är på 32 kvm vardera och har allt som behövs för fyra personer.

Vi har en mycket aktiv båtklubb som arrangerar trevliga träffar tillsammans med restaurangen, det är väldigt värdefullt. Bolaget har av kommunen fått byggrätt på ytterligare 30–50 hus för uthyrning (beroende på storlek) vilket Göran bedömer som intressant för en ny ägare. Visst är det lite jobb att iordningställa detta men det är ett unikt läge i den vackra Hummelviksfjärden och helt fantastiskt.
Hela området är på cirka 33 hektar (varav 21 hektar är vattenområde) och inkluderar en rad byggnader.
Hela den här infrastrukturen måste ha kostat dig en hel del pengar undrar vi.
Jag vill helst glömma hur mycket jobb och kapital som är nerplöjt i det här men det har också varit en hel del pay-back i form av nöjda kunder och gäster. Totalt sett 19 fantastiska år skrattar Göran.

En gång i tiden så använde Svenska Marinen hamnen berättar Göran. Stora torpedbåtar drogs upp på land och därför så finns det en båtlyft som klarar båtar upp till 400 ton.
Det är få i landet som har den kapacitet som vi har. De här möjligheterna har gjort att varvet fått kunder både från Ryssland men också söder ifrån. Vi har tagit in båtar eller snarare yachter på 150 fot och haft på vinterförvaring och reparation och det har blivit något av en nisch.
Det är intressanta kunder som verkligen lägger ner mycket pengar på sina båtar. Självklart är de krävande men det är aldrig några problem med att få betalt – en rolig kundgrupp helt enkelt.
Men vi har massor av mer normala båtar också. Vi har fått möjlighet att bygga ut hamnen vilket är bra för vi har hela tiden förfrågningar på nya platser, både i hamnen men också för upptagning och vinterförvaring.
Ett av de sista projekten som pågår är att spränga bort ett berg intill anläggningen.
Det är för att frigöra mer yta. Antingen så kan man bygga ytterligare utrymmen och hallar eller också bara skapa asfaltyta för att kunna få upp fler båtar på land.
Gruset säljer vi till byggbolag som vill använda det till infrastruktur, jag planerar att det ska göras färdigt när utesäsongen är över och sommargästerna har lämnat området. Jag tror att en ny ägare kan få stor nytta av mer kapacitet.
Det finns mer saker jag skulle vilja göra utöver att skapa mer volym. Till exempel skulle jag vilja ha en skeppsmäklare på området, vi säljer fina aluminiumbåtar (Anytec) men kan tänka oss att också ta in ett eller flera märken med bruksbåtar.
– Det blir kanske aldrig klart men jag har tagit min del av det här och vill nu att någon annan tar vid, avslutar Göran.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…