B&G – förenklar seglingen för amatörer och proffs
Alexander och hans besättning kappseglar ofta och framgångsrikt och har nu fått en fantastisk digital resurs i jakten på framgångar. Här berättar han varför de valt B&G.
Ett universalsystem för mätning och tydlig presentation av avancerade seglingsalgoritmer, som tar dig till ditt mål mer effektivt och med total kontroll, oavsett väder. Det är den tekniska och ganska torra beskrivningen av instrument från B&G.
Här tar vi ett snack med Alexander Eriksson, skeppare för Explorer Sail Racing, som förklarar vad detta system gör för honom och hans besättning i praktiken – något som inte vill säga lite.
Exakta laylines
Anledningarna till att de valde just B&G är flerfaldiga. Men frågan är ändå om det inte är förmågan att ange exakta laylines som imponerar mest. Enkelt förklarat handlar det om att få hjälp att bedöma när man ska stagvända eller gippa för att nå ovanför en udde, grynna eller ett rundningsmärke.
Varnar vid vindvrid
Men så är också Windplot ett kärt hjälpmedel. Det anger vindriktningen såväl historiskt som i realtid. En mycket värdefull guide när man vill veta om ett vindvrid är tillfälligt eller bestående och på så vis få en stabil beslutsgrund inför strategiska och taktiska val.
Enkel att montera
Sist men inte minst bör det framhållas att B&G’s skärmar generellt har mycket låg monteringshöjd (8 mm) samt att de är mycket enkla att både montera och kalibrera.
Mer information på Navico.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…