B-Free Explore – vårens största nyhet bland bottenfärger
Maximal prestanda och minimal miljöpåverkan. Det är en kombination som färgtillverkare har drömt om i alla tider och nu är den verklighet. B-Free Explore var namnet.
En bottenfärg som är så hal så att ingen beväxning kan fästa på den. Det är den korta beskrivningen av bottenfärgen B‑Free Explore som med detta måste betraktas som en av vårens hetaste nyheter.
Hemligheten består i en innovativ så kallad silikonpolymerteknologi som skapar en så pass slät och blank yta att det räcker med båtens fart genom vattnet för att smuts och påväxt ska släppa från skrovet. I vissa fall krävs dock lite lätt rengöring för hand.
Bottenfärg med minimal inverkan på den marina miljön
Allt sammantaget förbättrar den släta bottnen båtens prestanda samtidigt som klimatpåverkan hålls till ett minimum. Färgen innehåller inga biocider och minimerar därför inverkan på den marina miljön.
Funkar att lägga på befintlig bottenfärg
B-Free Explore kan appliceras på nya skrov eller direkt på befintlig bottenfärg, utan att den tidigare bottenfärgen behöver slipas bort. Något som gör det enkelt för båtägare att byta färg oavsett storlek eller båttyp. Färgen fungerar lika bra på glasfiber som aluminium, stål och trä.
B-Free Explore-systemet består av tre produkter där B-Free Conversion Coat rekommenderas för övermålning av befintlig bottenfärg. Nästa steg är att stryka på B-Free Tiecoat som är en primer, varpå man avslutar med B-Free Explore Topcoat som finns i rött, svart, marinblått och vitt.
Bottenfärg som är enkel att påföra och som testats med gott resultat
Färgen är baserad på en teknologi som är utvecklad av International och har testats under flera säsonger med gott resultat. Sist men inte minst uppges färgen vara föredömligt lätta enkel att arbeta med.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…