VOR-seglaren Magnus Woxén ska göra fritidsbåtarna snabbare
Hamnen.se-medarbetaren och professionella seglaren Magnus Woxén ska nu försöka hålla sig i land. Efter att ha livnärt sig på att kappsegla jorden runt med Volvo Ocean Race fyra gånger ska han nu bli segeldesigner för Boding Segel.
Den nya generationen asymmetriska undanvindsegel, som code- och gennakersegel, har utvecklats under professionella jorden runt-kappseglingsprojekt och har flera egenskaper som är intressanta även för nöjesseglaren. Förutom att båten går snabbare, gör nya rullsystem att seglingen blir enklare, både under själva seglingen men också när det gäller skötsel och förvaring.
– Vi ser en mycket stor potential i att utöka vår produktion av den nya tidens moderna segel och nå ut till en bredare målgrupp nöjesseglare och då blir Magnus expertkunskap enormt värdefull för oss, säger Jonas Boding, VD och ägare till Boding Segel.
Magnus har de senaste 15 åren varit professionell kappseglare med olika kappseglingsprojekt. Senast i raden var franska VOR-teamet Groupama. Men han hoppade av för att ge landlivet en chans. Mellan kappseglingar har han arbetat med olika konsultuppdrag där det senaste var att utveckla en ny 37-fotare Maxi 11 för Najad AB.
– I Boding Segel ser jag ett gediget familjeföretag som levererar bra produkter till rätt pris. Det ska bli spännande att få vara med i utvecklingen av de nya, mer högteknologiska segel som gör seglingen så mycket mer effektiv, säger Magnus Woxén, design- och produktutvecklingsansvarig på Boding Segel.
Segelmakeriet Boding Segel är ett familjeföretag som grundades 1966 av Ingemar Boding. Det ett av Sveriges tre största segelmakerier med nio anställda och en omsättning på drygt 20 miljoner kronor. Boding Segel ägs idag av VD Jonas Boding (2:a generationen). Huvudkontor och produktion i Haninge (Stockholm), Showroom i Göteborg sedan 2010 samt representation i Malmö och Oslo.
Magnus har medverkat i ett antal av filmerna som Hamnen.se producerat senaste året och vi kommer att lura med honom framöver också.
Magnus Woxén vid rodret på Ericsson 3 under sjätte etappen i VOR 2008-2009.
Foto: Gustav Morin
Följ med Woxén under 24 timmar på Ericsson 3 i förra upplagan av VOR: (Foto & redigering Gustav Morin)
https://www.youtube.com/watch?v=kYmpOfhvbVo
Se filmer på Hamnen.se med Woxén:
Test av Bayliner 802 Cuddy
Test av ”havets Volvo” Ryds 568 GTI
Magnus intervjuar Krite och Strömberg inför starten av VOR 2011-2012
Test av havets hårdaste öppna motorbåt Anytec 860 SPD med 2x 300 hk
Test av Greenline 33 med Kapten Franz
Mer info: www.boding.se
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…