Volvo Penta lanserar elmotor till sina IPS-drev
Beprövad teknik i kombination med ny elektrifiering. Så kan Volvo Pentas satsning på en helt igenom elektrisk IPS-lösning sammanfattas.

Det handlar om en helt eldriven version av sin välkända IPS-drift, en innovation som kombinerar beprövad teknik med ny elektrifiering och föga överraskande är det tyst gång, precision och utsläppsfri körning står i fokus.
Det hela kan ses som en uppföljare och variant av de hybriddrivlinor som man introducerade tidigare under förra året. IPS Electric (E) som den helelektriska versionen heter är än så länge framtagen för kommersiella fartyg men tekniken kan sannolikt bana väg för fritidsbåtar på sikt.
Momentant vridmoment
Precis som i den klassiska IPS-tekniken sitter propellrarna framåtriktade och ”drar” båten genom vattnet snarare än att trycka den framåt. Nu kopplas emellertid det beprövade systemet ihop med en elektrisk motor som fått namnet IPS900E.
Andra har också läst:
Den helt nya motorn väntas komma ut på marknaden framåt slutet av 2025 och har en effekt på 515 kilowatt eller 690 hästkrafter.
I det stora hela är detta också ett led i företagets strävan att kunna erbjuda ”ett komplett ekosystem från ratt till propeller. Övriga ingredienser i denna anrättning är också Joystickkörning och Assisted Docking – för enkel manövrering i trånga hamnar.
Till detta hör även ett paket av marina generatorer (gensets) i olika konfigurationer, som antingen kan fungera som primär kraftkälla eller som förlängare av batteriets räckvidd.
Hålls under uppikt
Samtidigt väcker lanseringen frågor om när liknande lösningar når fritidsbåtsmarknaden i större skala. Skippo följer utvecklingen och återkommer när så sker.