Världens största segelbåt snart redo för sin jungfrufärd
Ett frosseri i svindlande lyx men viktigast av allt är att 220 meter långa Orient Express Corinthian när ett ärligt försök att att minimera klimatavtrycket.

Först några svindlande fakta. Vad sägs om en längd på 220 meter och en segelyta på 4 500 kvadratmeter? Eller vad sägs sen om fem restauranger, åtta barer och ändlösa ytor för mingel?
Och för allt i världen – glöm inte ”Marinan” på akterdäcket – en frestande plats för avkoppling och aktiviteter med med utomhuspool, solbäddar och servering under stjärnhimlen. På däck 6 finns ytterligare en 16,6 meter lång pool för dem som föredrar att simma i lugn och ro.
Till detta utlovas panoramautsikt var man än befinner sig ombord. Inredningen präglas av trä, läder och marmor – allt för att spegla de legendariska lyxtågens arv av lyx och elegans.
Vill minska klimatavtrycket
Så långt en första presentation. Mest bara för att ge en bild av vad en vistelse ombord på världens största segeljakt innebär. Men utvecklingen av Orient Express Corinthian har inte bara handlat om lyx. Ansträngningar har också gjorts för att minimera klimatavtrycket – så långt det nu går med en lyxjakt.
Med en längd på 220 meter och en segelyta på 4 500 kvadratmeter samt frestelser som bibliotek, biograf, beach-club, 54 sviter med panoramafönster och mycket mer är Orient Express Corinthian något alldeles extra.
Framdriften sker sålunda med en så kallad SolidSail-teknologi. I det här fallet innebär det tre 100 meter höga vridbara master som bär seglen. För att ytterligare minska sitt ekologiska fotavtryck kompletteras segeldriften av en LNG-motor som kan drivas med vätgas.
Skonar havsbotten
Ombord finns också ett AI-system som gör att yachten inte kolliderar med marina djur samt en dynamisk positioneringsteknik som gör att fartyget kan ligga still utan att använda ankare – vilket skyddar känsliga havsbottnar.
Orient Express som annars är mest känt för sina legendariska lyxtåg kastar nu alltså loss för nya vyer. 140 år efter att det första Orientexpress-tåget lämnade perrongen lever myten vidare – nu med vinden som drivkraft.
Premiär sommaren 2026
Premiärturen är planerad till sommaren 2026 och biljettbokningen öppnar om en vecka (25 mars 2025).
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…