Värt att veta om båttrailern
I Sverige finns det cirka 700 000 fritidsbåtar, enligt en stor båtlivsundersökning som gjordes 2004.. Över 500 000 av dessa båtar går att dra upp på en trailer. Ändå är kunskapen runt trailers i de flesta fall liten.
Vad behöver du tänka på när du köper en trailer?
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
Hjuldimension, stödhjul eller inte, rostproblem, underhåll? Och vad ska du se upp med vid köp av en begagnad trailer.
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
* Hjuldimension?
Viktigt med tanke på köregenskaper. Breda däck – säkert, smala däck vingligt. Vinterdäck: Dubb på bilen=dubb på släpet. Dubbfritt på bilen=dubb eller friktionsdäck på bilen. Friktionsdäck är märkta med M+S (Mud and Snow).
* Stödhjul/inte stödhjul?
Vilket underlag ska vagnen användas på?
Grus, sand, gräs, mjukt underlag så rekommenderas ett luftgummistödhjul, vanligen dim. 260×85. Asfalt, packat underlag så rekommenderas hårdgummistödhjul. Finns i olika dimensioner, vanligen 200×50.
Stödhjul bör vara av god kvalitet och ha en inte allt för brant stigning på gängstången, tänk på att vagnen ska vevas av från kulan på bilen och kan vara tungt lastad. Numer finns även bromspedal på stödhjulen som extra tillval för obromsade vagnar (EU-trailers) som är bra vid parkering i utförslut.
* Rostproblem?
Dagens vagnar är oftast galvaniserade. Ytskiktet kan vara olika tjockt så se upp med ”snabbgalvade” vagnar. En bra tumregel är att ju gråare en vagn är desto bättre korrosionsskydd har vagnen.
* Underhåll?
Alla registrerade vagnar skall kontrollbesiktas. Från första registreringsdatum så ska vagnen in på kontroll efter 48 månader, därefter i
24 månadsintervall. Det är alltid bra att ta ”ett varv” runt vagnen innan man kör iväg för att kolla positionsljus, körriktningsvisare, bromsljus, skyltbelysning, däck, kaross och katastrofwire. Inför besiktning bör vagnen lämnas in hos auktoriserad verkstad för justering av bromsar och allmän översyn.
* Vad se upp med på begagnatsidan?
Att köpa billigt är att köpa dyrt heter det ju – så även i den här branschen. En gammal vagn har oftast bromsar eftersom EU-trailers inte riktigt har kommit ut på begagnatmarknaden, och då kan bromsdetaljer för det första vara svårt att få tag på samt kosta en hel del.
Annat man bör tänka på är att axlarnas gummitorosion torkar med åren och behöver bytas i regel efter 15-20 år. Det går att byta torosionsstavarna men kostar ca 3000-4000 kronor.
https://www.batochtrailer.se/
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…