Tvist om reparation
Vid kappsegling den 12 juni 2000 utanför Sandhamn kolliderade Bertils Wasa 38 Elsa med båten My, varvid den senare sjönk.
My som kom på babordsbog, ansågs vållande till skadan, och diskvalificerades. Bertil var försäkrad i ett utländskt bolag som med Mys försäkringsgivare (MF) överenskom att MF skulle hantera reparationen.
Båten inlämnades till ett varv i Saltsjöbaden och reparerades i omgångar, så att Bertil fick tillfälle till viss kappsegling under sommaren. När båten slutlevererades strax före höstupptagningen hade Bertil åtskilliga klagomål mot färg och annat på de reparerade ställena. Bertil förde förhandlingar med MF, som erbjöd en viss kompensation.
Då B och MF inte kunde enas, beslöt de att hänskjuta tvisten till Kryssarklubbens skiljedom. B krävde:
1. Besiktningskostnader och värdeminskningsersättning för dålig reparation.
2. Stilleståndsersättning enligt lista för hyra av ersättningsbåt eller eljest med kapitalkostnaderna för Elsa under stilleståndstiden enligt ett rättsfall från 1945.
3. Ersättning för tidsspillan enligt 500 kr/tim eftersom Bertil fick antas ha gått miste om ett antal konsultuppdrag.
Bertil hävdade att han inte hade avtalat med Saltsjöbadsvarvet utan att MF helt skött dessa kontakter, medan MF påstod att Bertil lämnat uppdraget till varvet och skött alla kontakter med detta. Ingen part ingav någon bevisning härom.
MF hävdade att reparationen var helt en sak mellan Bertil och varvet, bestred annan stilleståndsersättning än utlagda kostnader som blivit onyttiga och bestred kravet på ersättning för tidsspillan.
Kryssarklubbens skiljedomare avgjorde:
Eftersom skadan var en ansvarsskada, dvs en skada som MF skulle täcka som företrädare för Mys ägare och att det inte fanns något reparationsuppdrag från Bertil till motparten, hade varken MF eller Mys ägare någon befogenhet att låta reparera Bertils båt. Det måste då antas ha varit på grund av Bertils kontakter som varvet reparerat Elsa. Bertil måste därför själv reklamera eventuellt dåligt arbete gentemot varvet. Båten var emellertid inte helt färdigreparerad, och för kvarstående skador hade Bertil rätt till merkostnaden till färdig reparation.
Stilleståndsersättning kunde inte räknas efter en inhyrning som aldrig skett. I det rättsfall som Bertil åberopat (NJA 1945 s. 670 Itaka) hade Högsta Domstolen inte beviljat kapitalkostnader för stilleståndstiden, men skiljedomaren tyckte ändå att sådan ersättning borde utgå.
Kapitalkostnaden beräknades med 11% ränta och avskrivning efter 20 år enligt ett ungefärligt listpris på samma slags båt, medan avskrivning på den dyrbara segelgarderoben inte medgavs, för att segel inte minskar i värde då de ej använts.
För personlig tidsspillan medgavs endast ett mindre belopp som skäligt. Skiljedomaren menade att det inte kunde visas att B gått miste om fler uppdrag under den tid han ägnat åt den skadade båten än han skulle ha gjort med kappsegling och att återhållsamhet beträffande sådana krav på sikt gagnar alla.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…