Trident Nav ECS - ny programvara
Navigation
”Avancerat, användarvänligt och lättlärt”
Det säger Svenska Sjöräddningssällskapets (SSRS) stationschef Helge Skärlén om Tridentnavs nya navigationsprogramvara.
I augusti år 2004 inleddes samarbetet med SSRS som avser utprovning och utveckling av programvaran.
– Eftersom varje navigatör har olika kunskaper och man på varje fartyg har olika utrustning måste ett navigationssystem vara flexibelt, säger David Iannello, marknadsansvarig på Tridentnav Systems.
Resultatet är en användaranpassad och flexibel navigationslösning som är skräddarsydd oavsett vilken förare som ställer sig vid rodret. Det är möjligheten att själv lägga upp och anpassa sjökort och instrument över skärmytan som är unikt med Tridentnavs navigationslösning.
– Trots att Tridentnavs nya programvara använder avancerad teknik känns gränssnittet naturligt och människovänligt. Det gör att användaren upplever det som lätt att behärska och enkelt att förstå menyerna i programvaran, säger Martin Rylander, produktutvecklare på Tridentnav Systems.
Huvudsyftet med Tridentnav ECS har varit att skapa ett navigationssystem som har mångsidighet och som är lätt att handha. Verktyg som används ofta ska vara lättåtkomliga utan att stjäla uppmärksamhet från navigatörens andra göromål. Det här uppnås på två sätt, genom vysystemet och menysystemet.
Med hjälp av vysystemet kan navigatören anpassa sin skärm till situationen eller till ett personligt skärmutseende. Beroende på vilken information navigatören vill ha på skärmen kan ett antal vyer med antingen alfanumerisk information eller sjökortsplotter presenteras.
Mer info här
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…