Smuggler 24 – gammal klassiker blir som ny
Efter lång och trogen tjänst som läkarbåt i Stockholms skärgård fick denna klassiker ett nytt liv. Här är historien om en sällsynt omfattande renovering.
Hon gick under namnet Syster S och tjänade som skärgårdsdoktor Per Ullhammars läkarbåt för snabba utryckningar i Stockholms skärgård under många år. Då med en Volvo Penta 271 C på 275 hk i motorrummet som gav en toppfart på 45 knop.
Hösten 2006 fick hon en ny ägare som hade planer och ambitioner utöver det vanliga när det gäller att förvandla gamla trotjänare till pärlor i nyskick.
Daniel Fors, som han heter, är maskiningenjör i grunden och har stor vana av att renovera såväl båtar som bilar. Ett intresse som tagit det mesta av hans lediga tid, så länge han kan minnas.
Syster S en bit in i renoveringsarbetet.
Syster S genomgick sålunda en omfattande renovering av skrov och däck. Daniel bytte ut hela den gamla inredningen och byggde också om akterspegeln. För att nämna en del…
Men det var ändå bara början. För den mesta tiden har ändå gått åt till byta ut Doktor Per Ullhammars gamla Penta mot en ny drivlina – en Chevrolet 383.
– Jag köpte bara ett tomt block och har nu byggt upp motorn så som jag vill ha den, berättar Daniel Fors. Och fortsätter:
Nya motorn, en Chevrolet 383.
– Jag hade min egen idé om hur jag vill att det ska vara och det är det som driver mig. Att fundera ut hur det ska vara och få det att fungera som jag vill. Själva motorbygget tog ungefär ett år och sedan tog drevet ytterligare ett halvt år att få till.
När Hamnen.se får nys om Daniels omfattande renoveringsobjekt så har han precis kört den nya motorn i provbänk och humöret är på topp.
– Resultatet översteg mina förväntningar och jag är extremt nöjd. Eller vad sägs om 446,1 hk och 610 Nm i vridmoment?
Testen i provbänken gav glädjande resultat – 446,1 hk och 610 Nm i vridmoment!
Vågar du gissa vad det kan ge för toppfart?
– Svårt, men 60 knop skulle väl vara rimligt? Under 55 knop är en djup besvikelse.
Så vad händer härnäst? Blir det sjösättning snart och en sommar med deltagande i olika race som Fri fart, Poker Run och liknande?
– Nej. Än så länge återstår det mycket jobb innan båten är klar och sedan ska jag mest ha den som transportbåt till och från landstället. Jag har inga planer på att delta i några evenemang utan gillar renoveringsarbetet mycket mer än båtkörandet.
Nytt drev – Volvo Penta DPX.
Så nu köper du en ny båt att gå lös på?
– Nej, nästa projekt är en bil, en Camaro Z28 från 1971 som jag redan har köpt och som väntar på att förvandlas till en riktig skönhet, avslutar Daniel.
Smuggler 24
Längd: 7,35 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: ca 0,70 m
Vikt utan motor: ca 750 kg
Motor: Chevrolet 383
Drev: Volvo Penta DPX-R
Toppfart (beräknad): +60 knop