Smart räddare i nöden
https://www.youtube.com/watch?v=888wQhRcmjQ Stay Afloat verkar vara en riktigt smart och smidig tätningsmassa som tätar hål och sprickor och räddar båtar från att sjunka.
Med erfarenhet från Volvo Ocean Race 2008/2009 vet jag att Sikaflex fungerar fint till att täta skrov. Vi var på väg att sjunka utanför Taiwans norra kust, ett stort hål hade slagits upp i fören och vattnet vällde in. Vi sågade ut en stor ruta kolfiber från motorhuven, smetade ner undersidan i Sikaflex, tryckte ner den under ytan och satte tryck.
Lång historia kort: Båten höll tätt och vi kunde ta oss in till land.
Vad som skiljer Sikaflex från Stayafloat borde vara hanteringen. Den sistnämnda verkar ha en väldigt mycket trevligare konsistens som inte kladdar och fastnar lika mycket mot huden. Får man tro sjöräddaren i videon ovan skulle nog vårt arbete med att hålla VOR-båten flytande blivit enklare om vi haft den här produkten ombord.
Stay Afloat är som en avancerad modellera som verkar direkt när man trycker den mot ett område som behöver tätas.
Den ska passa för båtskrov, men också till att täta bland annat genomförningar och slangar. Massan anpassar sig efter skadans utformning och fäster på plast, trä, aluminium, stål och kolfiber mm. En fördel är att den används direkt ur burken utan att någon förpreparering krävs av varken skadan eller Stay Afloat-massan. Den kan användas både över och under vattenytan. Däremot lämpar den sig inte för uppblåsbara delar, eller där luft och vattentryck översiger motsvarande 1,5 meters djup. Tänk på att Stay Afloat inte är en permanent reparation, utan en första hjälpenåtgärd för att hålla båten flytande för att ge tid till räddning.
En burk kostar ca 135 kr. Läs mer om Stayafloat.
https://www.youtube.com/watch?v=6TXtKMawzU4 Storyn om när vi på Ericsson 3 tätade hål i skrovet.