Små båtar välkomnas till Gotland Runt 2026 – hoppas locka fler

Fler ska delta i Gotland Runt 2026 – åtminstone om KSSS får bestämma. Inför sommarens race sjösätter klubb och tävlingsledning flera initiativ för att öka deltagarantalet och göra Gotland Runt till sommarens största seglingsfest.

250630_Gotland-Runt_Foto-Daniel-Stenholm_DS5R1147
Foto: Daniel Stenholm

Ett ljus i novembermörkret för alla som hungrar efter kappsegling. På torsdagskvällen höll KSSS sin årliga informationskväll inför nästkommande års upplaga av Gotland Runt.

Och på horisonten hägrar flera stora ändringar. Drivet bakom dessa är enkel – locka fler båtar och besättningar.

Tillfartssegling öppen för alla

Sedan starten flyttade tillbaka till Sandhamn 2024 har ett tillfartsrace anordnats där båtar som deltagit i Gotland Runt fått en chans att testa sjöbenen och vässa hornen innan den skarpa starten på Gråskärsfjärden söder om Sandön.

För första året öppnar nu det så kallade Eton Archipelago Race upp även för båtar som inte deltar i Gotland Runt. Detta i en ambition i att få till den folkfest som önskas i samband med den anrika tävlingen.

– Kom ut och ”krascha” festen på Lökholmen även om du inte deltar i Gotland Runt, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS med ett skratt.

Kortad bana för mindre båtar

Förutom det stora racet som går runt Gotland har man under de senaste åren arrangerat en ”Classic”-bana. En bana från Sandhamn, runt Svenska Högarna, ner till Visby och tillbaka där framförallt klassiska träsmycken seglat och där deltagande båtar varit relativt lätträknade.

I år blir det dock ändring på detta.

Under 2026 års Gotland Runt får Visbybanan tillägg om en öppen klass där båtar med ett respittal (SRS) högre än 0,850 får möjlighet att delta. Båtarna kommer att segla en cirka 245 sjömil lång bana och måste kraven i World Sailing offshore special regulations kategori tre.

Bansträckning för Visbybanan under Gotland Runt 2026.

Liknande båtar ska tävla mot liknande båtar

En återkommande kritik under de senaste åren har varit att deplacement och sportbåtar tävlat i samma klasser. För att ytterligare främja deltagande och tävling på lika villkor kommer man till sommaren att dela ut priser för både sport- och deplacementbåt.

Huruvida detta görs i varje klass eller endast för totalvinnaren framgick dock inte vid briefingen.

Krav på SRS-tal för alla båtar

Slutligen har man även beslutat att samtliga båtar som kommer till startlinjen den 28 juni 2026 måste ha ett registrerat SRS-tal. Tidigare har totalvinnaren räknats ut med en speciell Gotland Runt-rating – ett koncept som till sommarens race kommer att skrotas.

Även båtar som deltar i ORCi behöver med andra ord registrera sig för ett mätetal enligt de svenska respitsystemet och internationella deltagare kommer att få ett SRS-tal kostnadsfritt.