Skål för skön segling till Brasilien

Rambler Magnus Woxen
Rambler Magnus Woxen

Havskappsegling

Rambler Magnus Woxen

”Champagne-segling !” Det är när det är som bäst på havet och det har vi just nu ombord på 90 fotaren Rambler. Vi kappseglar från Kapstaden till Bahia i Brasilien.”
Magnus Woxen seglar Cape to Rio Race och rapporterar direkt från navigationsbordet ombord på Rambler.

Rambler är en high-tech 90-fotare som seglas på 20 man. I detta race har
vi endast ett tiotal båtar i vår klass men den riktiga utmaningen för oss är att slå den enda riktiga konkurrenten, Leopard, genom att försöka komma först i mål.

Magnus Woxen i hemmamiljö, nu svettas han och njuter av seglingen som vaktkapten ombord på Rambler. Foto: Åke Fredriksson/akefredriksson.blogspot.com/

Skillnaden mellan  Rambler och Leopard är att Leopard är 10 fot längre, har betydligt mer segelyta och svängköl. Visserligen har den mer inredning och väger mer men enligt mätetalet ska den vara cirka ett dygn före oss i mål. Just nu ser det ut som Leopard får svårt att klara det.

Rambler har en privat ägare som älskar att segla. Besättningen bestar av
18 professionella seglare varav 15 har seglat minst ett Volvo Ocean Race och Americas
Cup.

Vi driver på Rambler väldigt hårt, ofta är det segelbyten och vi trimmar hela tiden. Åttio procent av sträckan mellan Kapstaden och Bahia är läns.
Ombord är det väldigt varmt då vattentemperaturen är ca 23 grader och 30 grader inne i
båten, vilket gör det svårt att sova.

Vi äter frystorkad mat vilket inte är det allra bästa, men det duger och säkert 100 kg lättare än om man hade något annat för 20 man. Tyvärr har vi problem med magsjuka
som någon fick med sig från Kapstaden. En tredjedel av besättningen har varit
sjuka men jag har klarat mig, än så länge. Peppar, peppar ta i trä (vilket inte funkar för båten är bygd i kolfiber)

Jag är en av två vaktkaptener ombord och det har blivit ganska många timmar till rors.
Vårt vaktsystem är fyra timmar på natten och sex på dagen, vilket gör att man känner sig
ganska utvilad på dagen men ibland blir man lite tröttare på natten.

På Syd Atlanten som på de flesta hav ligger ett stort högtyck som vi seglar norr om för att få undanvind istället for kryss men det lilla problemet är att det flyttar på sig och ibland även delar på sig vilket gör att det gäller att segla rätt för att inte fastna i stiltje.

Vi har hittills under seglingen passerat en front, då vi fick kryssa. Annars har vi
haft en ganska bra segling och har hittills positionerat oss lite bättre än Leopard. De ligger nu en bit söder om oss (närmare högtrycket ). De har mindre vind vilket har gjort att vi har seglat om dem efter att legat efter från start.

När jag skriver detta har vi 1 300 sjömil  kvar och jag har svårt att sluta le om hur bra segling ibland kan vara…
Jag hade valet att segla fjärde etappen i Volvo Ocean Race till Kina, men av olika anledningar så blev det detta. För er som inte vet hur vindarna ser ut från Singapore till Kina så är det mest kryss och det kan bli kallt, kanske till och med minusgrader..

Tacka vet jag champagne-segling?

Måste sluta. Det är dags att gippa. Hörs

Magnus Woxen ombord på Rambler, Syd-Atlanten.