Sjunkna Carl II inte stulen
Segelbåten Carl II anmäldes stulen från sin plats vid en marina nära Vaxholm. Ägaren fick ut nästan en miljon i försäkringsersättning. När båten sedan av en osannolik slump hittades på botten av Kanholmsfjärden kunde polis och åklagare inte bevisa att det var ägaren som ombesörjt sänkningen, och han slapp åtal för försäkringsbedrägeri.
Försäkringsbolaget återkrävde emellertid försäkringsersättningen och stämde ägaren inför Södra Roslags tingsrätt. Bolaget framhöll att det är ägaren som måste bevisa att båten stulits sedan den upphittats på ett sätt som inte var förutsätt när han fick ersättningen.
Tingsrätten har avkunnat dom (DT 426/96 mål T 2394-94:10). Båten hade legat olåst vid marinan, märkt och lätt att identifiera, och den hade lätt kunnat startas utan nyckel. Den hade förts genom en stor del av skärgården och omsorgsfullt sänkts på en plats och ett sätt som borde ha gjort den nästan omöjlig att återfinna. Kvar ombord fanns dyrbar, märkt navigationsutrustning, men all personlig utrustning var borttagen. Även om ägaren såsom välbeställd direktör i databranschen inte tycktes ha starka motiv för bedrägeri fann tingsrätten ”andra förklaringar” troligare än stöld. Han måste därför återbetala försäkringsersättningen.
Kommentar: Fallet illustrerar skillnaden mellan brottmål och civilmål. För att fälla någon till straff för försäkringsbedrägeri får det inte råda något tvivel om att han verkligen begått brottet. Men att bevisningen inte räcker för brott gör det inte självklart att ägaren ska ha försäkringsersättning. Vid tvist om den saken är det ägaren som ska visa sin rätt till ersättning, genom att få försäkringsfall att framstå som en troligare förklaring än något annat.
Vi båtägare vill förstås inte ha våra premier använda till stora ersättningar åt folk som skäligen kan misstänkas för att själva ha arrangerat skadorna. Ändå har försäkringsbolagen visat tveksamhet att driva den här typen av mål mot båtägare som frikänts eller aldrig åtalats i brist på bevis. Det är bra för oss alla att Alandiabolaget har tagit upp den här saken liksom andra misstänkta försäkringsbedrägerier. Den här domen är emellertid överklagad.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…