Sjunkna Carl II inte stulen
Segelbåten Carl II anmäldes stulen från sin plats vid en marina nära Vaxholm. Ägaren fick ut nästan en miljon i försäkringsersättning. När båten sedan av en osannolik slump hittades på botten av Kanholmsfjärden kunde polis och åklagare inte bevisa att det var ägaren som ombesörjt sänkningen, och han slapp åtal för försäkringsbedrägeri.
Försäkringsbolaget återkrävde emellertid försäkringsersättningen och stämde ägaren inför Södra Roslags tingsrätt. Bolaget framhöll att det är ägaren som måste bevisa att båten stulits sedan den upphittats på ett sätt som inte var förutsätt när han fick ersättningen.
Tingsrätten har avkunnat dom (DT 426/96 mål T 2394-94:10). Båten hade legat olåst vid marinan, märkt och lätt att identifiera, och den hade lätt kunnat startas utan nyckel. Den hade förts genom en stor del av skärgården och omsorgsfullt sänkts på en plats och ett sätt som borde ha gjort den nästan omöjlig att återfinna. Kvar ombord fanns dyrbar, märkt navigationsutrustning, men all personlig utrustning var borttagen. Även om ägaren såsom välbeställd direktör i databranschen inte tycktes ha starka motiv för bedrägeri fann tingsrätten ”andra förklaringar” troligare än stöld. Han måste därför återbetala försäkringsersättningen.
Kommentar: Fallet illustrerar skillnaden mellan brottmål och civilmål. För att fälla någon till straff för försäkringsbedrägeri får det inte råda något tvivel om att han verkligen begått brottet. Men att bevisningen inte räcker för brott gör det inte självklart att ägaren ska ha försäkringsersättning. Vid tvist om den saken är det ägaren som ska visa sin rätt till ersättning, genom att få försäkringsfall att framstå som en troligare förklaring än något annat.
Vi båtägare vill förstås inte ha våra premier använda till stora ersättningar åt folk som skäligen kan misstänkas för att själva ha arrangerat skadorna. Ändå har försäkringsbolagen visat tveksamhet att driva den här typen av mål mot båtägare som frikänts eller aldrig åtalats i brist på bevis. Det är bra för oss alla att Alandiabolaget har tagit upp den här saken liksom andra misstänkta försäkringsbedrägerier. Den här domen är emellertid överklagad.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…