Sjöfartsverkets helikopterbaser räddas i sista stund
Efter en tids oroliga funderingar om hur Sjöfartsverkets neddragningar kommer att påverka båtfolket och säkerheten kommer nu lugnande besked.

”Sjöfartsverkets neddragningar äventyrar båtfolkets säkerhet.” Så löd den nattsvarta rubriken på Skippo för nästan exakt sju månader sedan. Detta följt av fler så lagom muntra rubriker på samma tema med jämna mellanrum.
Andra har också läst:
Nu har det hela tagit en ny vändning. Alla Sjöfartsverkets fem helikopterbaser behålls och alla isbrytare kan fortsätta i drift. Något som står klart efter regeringens budgetbesked om att höja Sjöfartsverkets anslag.
”Glädjande besked”
— Det här är ett glädjande besked. Vi har nu långsiktiga ekonomiska förutsättningar att upprätthålla förmågan vid samtliga helikopterbaser. Det är bra för hela Sveriges räddningsberedskap, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.
De fem helikopterbaserna finns i Kristianstad, Göteborg, Visby, Norrtälje och Umeå. Sjöfartsverket har sju helikoptrar som alternerar mellan baserna där två ständigt är på underhåll eller i reserv. Regeringens tillskott innebär att Sverige klarar att hålla dagens nivå för sjö- och flygräddningsuppdrag, vilket till exempel är en förutsättning för Försvarsmaktens övningar.
Sjöfartsverkets helikopterverksamhet har varit hotad men nu kommer nu lugnande besked.
De höjda anslagen innebär även att Sjöfartsverket inte längre behöver planera för att ta en isbrytare ur drift.
Fritt fram för isbrytning
— Alla sex statsisbrytare planeras för drift under den kommande vintersäsongen. Det ökar förutsättningarna att hålla alla norrlandshamnar öppna hela vintern, säger Erik Eklund.
Därutöver stoppas försäljningen av ett sjömätningsfartyg.
— Därmed säkras kapacitet att fortsätta kartläggningen av våra vatten, inte minst kustnära. Det är en viktig del i det svenska totalförsvaret.

De ekonomiska förutsättningarna innebär samtidigt att Sjöfartsverket fortsätter att genomföra besparingar, bland annat har administrationen bantats med motsvarande 40 miljoner kronor vilket motsvarar drygt var tionde anställd. Fartygsflottan ses över löpande i syfte att hitta effektivare och mer miljövänliga alternativ.
Misnkat tryck
Trycket på kraftigt höjda farledsavgifter minskar, men höjningar krävs fortsatt då marknaden viker och intäkterna minskar då fartygsanlöpen blir färre samtidigt som servicenivåerna är desamma, skriver man i ett pressmeddelande.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Skippo upptäcker
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Skippo upptäcker
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Skippo upptäcker
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…