Sjöfartsverkets helikopterbaser räddas i sista stund

Efter en tids oroliga funderingar om hur Sjöfartsverkets neddragningar kommer att påverka båtfolket och säkerheten kommer nu lugnande besked.

Sjöfartsverket-helikopter-räddning-2
Det här är ett glädjande besked. Vi har nu långsiktiga ekonomiska förutsättningar att upprätthålla förmågan vid samtliga helikopterbaser, konstaterar Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.

”Sjöfartsverkets neddragningar äventyrar båtfolkets säkerhet.” Så löd den nattsvarta rubriken på Skippo för nästan exakt sju månader sedan. Detta följt av fler så lagom muntra rubriker på samma tema med jämna mellanrum.

Nu har det hela tagit en ny vändning. Alla Sjöfartsverkets fem helikopterbaser behålls och alla isbrytare kan fortsätta i drift. Något som står klart efter regeringens budgetbesked om att höja Sjöfartsverkets anslag.

”Glädjande besked”

— Det här är ett glädjande besked. Vi har nu långsiktiga ekonomiska förutsättningar att upprätthålla förmågan vid samtliga helikopterbaser. Det är bra för hela Sveriges räddningsberedskap, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.

De fem helikopterbaserna finns i Kristianstad, Göteborg, Visby, Norrtälje och Umeå. Sjöfartsverket har sju helikoptrar som alternerar mellan baserna där två ständigt är på underhåll eller i reserv. Regeringens tillskott innebär att Sverige klarar att hålla dagens nivå för sjö- och flygräddningsuppdrag, vilket till exempel är en förutsättning för Försvarsmaktens övningar.

De höjda anslagen innebär även att Sjöfartsverket inte längre behöver planera för att ta en isbrytare ur drift.

Fritt fram för isbrytning

— Alla sex statsisbrytare planeras för drift under den kommande vintersäsongen. Det ökar förutsättningarna att hålla alla norrlandshamnar öppna hela vintern, säger Erik Eklund.

Därutöver stoppas försäljningen av ett sjömätningsfartyg.

— Därmed säkras kapacitet att fortsätta kartläggningen av våra vatten, inte minst kustnära. Det är en viktig del i det svenska totalförsvaret.

Sjöfartsverket-erik_eklund-1
Sjöfartsverkets generaldirektör Erik Eklund.

De ekonomiska förutsättningarna innebär samtidigt att Sjöfartsverket fortsätter att genomföra besparingar, bland annat har administrationen bantats med motsvarande 40 miljoner kronor vilket motsvarar drygt var tionde anställd. Fartygsflottan ses över löpande i syfte att hitta effektivare och mer miljövänliga alternativ.

Misnkat tryck

Trycket på kraftigt höjda farledsavgifter minskar, men höjningar krävs fortsatt då marknaden viker och intäkterna minskar då fartygsanlöpen blir färre samtidigt som servicenivåerna är desamma, skriver man i ett pressmeddelande.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö