Segelbåt eller flygplan?
För sisådär 20 -25 år sedan gick diskussionerna högt om det skulle vara långkölat eller inte. Separat roder och köl ansågs inte sjövärdigt. Nu blir svängkölarna allt vanligare på racingbåtar. Olyckorna med svängkölar har varit många, men hur ser den moderna cruisingbåten ut om 25 år?
Är svängkölarna helt livsfarliga? Under senaste Volvo Ocean Race hade flertalet av båtarna med svängköl allvarliga problem. Spansa Mowistar övergavs och sjönk på Nordatlanten. De första racingbåtarna i Sydney Hobart tappade kölen. På försommaren tappade en 55-fotar kölen utanför Englands sydkust.
Samtidigt lanserar exklusiva varv som Baltic Yachts mer cruiserorienterade båtar med svängköl.
Anledningen är mycket enkel – ökade prestanda.
Dagens familjebåtar har betydligt högre prestanda än segelbåtar konstruerade för 15-20 år sedan. Utvecklingen har tagit stormsteg mot snabbare men ändå mer lättseglade båtar.
Antalet nyproducerade långkölade båtar är i stort sett försumbar.
Vad tror du? Kommer familjebåtar med svängkölar att vara vanliga i framtiden? Eller är det en kappseglingsfluga som försvinner lika snabbt som vattenballast tankar. VO 60 båtarna i tidigare Volvo Ocean Race hade stora vattentankar monterade utefter skrovsidorna, komplicerade system för att skapa något extra ton vikt på lovartskanten.
I dag byggs inga båtar med vattenballast-tankar. Men hur blir det med svängkölade båtar? Har de någon framtid även hos familjeseglaren?
Ge din kommentar nedan eller diskutera ämnet på fendern.se