Säkra upp mot stöld

Stöldmärkning av båtar och motorer har många fördelar. Bara att det sitter en dekal på båten eller motorn kan avskräcka många från stöld. Sänkt försäkringspremie är en annan. Securmark har funnits i Norge många år. På Båtmässan i Göteborg visar företaget sitt avancerade system kopplat till Polisen, Larmtjänst och Kustbevakningen.
Securmark har producerat en reklamvideo över hur deras stöldmärknings-system fungerar:
Securmark har med sin stöldmärkning haft en stadig utveckling i Sverige sedan starten för några år sedan.
Företaget har tecknat avtal med Ryds, Linder och Uttern om märkning av alla båtar direkt i produktion från och med 2007-års modeller. Stöldmärkningen ingår i priset på båten och det tillkommer inga årliga kostnader för kunden. Märkningen sker direkt i produktion vilket betyder att när båten levereras behövs bara uppgifterna om den nya ägaren registreras.
På Ryds- och Utternbåtarna ingår även märkning av motor.
Stöldmärkningen ger fördelar i flera försäkringsbolag och kan också ge sänkt försäkringspremie som till exempel hos Atlantica.
Securmark använder sig av en stöldmärkning med hjälp av gravering och tusentals mikromärken. När en märkt båt eller motor säljs registreras uppgifterna på köparen i Securmarks databas. När sedan en stulen båt eller motor återfinns har Polisen, Larmtjänst och Kustbevakningen tillgång till databasen där de kan söka och hitta den ritkiga ägaren med hjälp av sifferkoden i mikromärkena.
I Norge har Securmark sysslat med stöldmärkning sedan 1988 och ca 120 000 båtar och motorer är märkta sedan dess. Securmark har liknande producentavtal med Nidelv, Ibiza, Nordkapp, Galia, River och GH.
Priser för nya båtar och motorer och som säljs som original tillbehör för Yamaha, Tohatsu, Honda, Mariner, Mercury, Suzuki, Evinrude och Johnson.
Ny utombordsmotor
Båt t.o.m. 5m utan motor SEK 990:-
Båt över 5m utan motor SEK 1.390:-
Båt t.o.m 5m med motor SEK 1.790:-
Båt över 5m med motor SEK 2.190:-
Begagnad utombordsmotor
Båt t.o.m 5m utan motor SEK 1.190:-
Båt över 5m utan motor SEK 1.590:-
Båt t.o.m 5m med motor SEK 1.990:-
Båt över 5m med motor SEK 2.390:-
På Båtmässan i Göteborg visar Securmark sitt system i monter F01:46
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…