Rekordaffär – svenska eldrivna Candela foilar i Indien

Lidingö-baserade Candelas foilande elfärjor tar nu ett jättekliv ut i värden med elva sålda svävande P-12-fartyg till den Indien.

Candela-får-stororder
De elva svävande P-12-fartyg som ska trafikera den snabbt växande storstaden Mumbai i Indien är enligt uppgift bara startskottet för ett jättelikt projekt.

De elva svävande P-12-fartyg som ska trafikera den snabbt växande storstaden Mumbai i Indien är bara startskottet på en storsatsning där delstaten Maharashtra planerar att sjösätta tusentals elfärjor i det som ska bli världens största vattenburna kollektivtrafiksystem.

Med över 23 miljoner invånare och ett ständigt växande trafikproblem har Mumbai länge letat efter lösningar. Efter en uppskattad tunnelbanesatsning är det nu stadens mest outnyttjade resurs som står i fokus – havet.

Skäms inte för sig

Färjelinjerna som Candela ska trafikera är heller inga undanskymda bakvatten. En av dem går mellan ikoniska Gateway of India och semesterfavoriten Alibaug – en resa som med bil kan ta upp till tre timmar. Med Candela P-12 väntas restiden pressas till runt 25 minuter.

En annan linje ska gå till Elephanta Island, och en tredje är redan på ritbordet: mellan flygplatsen och centrala Mumbai, där pendlingstiden väntas minska från 90 till 30 minuter.

– Vi tror att P-12 representerar ett verkligt språng framåt för Mumbai och ett viktigt steg för att förverkliga vår nationella vision om ett hållbart transportsystem längs kusten och på våra inre vattenvägar, säger den indiska operatören JalVimanas vd Niraj Thakur.

Ett jättekliv

Candela, som redan är känt för sina eldrivna linjefärja i Stockholm, får nu sin första storskaliga export till ett megaprojekt. Affären tillkännagavs i Stockholm under ett besök av Indiens handelsminister Piyush Goyal, och markerar Sveriges roll i omställningen av global kollektivtrafik.

Som en grov fingervisning går Candelas P-12-fartyg fem gånger längre per kWh än traditionella elbåtar – och med upp till 30 passagerare kan den utmana både vägar och tunnelbana i storstäder.

– Med P-12 visar vi att eldrivna färjor inte bara är miljövänliga – de kan skapa helt nya lager av mobilitet i stadsmiljö, säger Candela-grundaren Gustav Hasselskog.

Buller-, avgas- och vibrationsfritt

Satsningen i Mumbai är ett tydligt tecken på hur sjövägar kan avlasta tätorter med växande biltrafik. Genom att koppla samman stadens knutpunkter via vatten, får invånare ett snabbt, bekvämt och hållbart sätt att ta sig fram. Med eldrift slipper man buller, avgaser och vibrationerna hos vanliga färjor.

Avlastar vägtrafiken

Satsningen i Mumbai är, som Skippo återkommande har rapporterat, ett tydligt tecken på hur sjövägar kan avlasta tätorter med växande biltrafik. Genom att koppla samman stadens knutpunkter via vatten, får invånare ett alternativt sätt att ta sig fram.