Rätt klädd för sjön, Avenyn och Stureplan
Båtmode. Finns det något sådant? Den gamla seglarskon med tillhörande Henri Lloyd-jacka blev för länge sedan högsta mode, även utanför båtvärlden. Men i dag, vad har den modemedvetne på sig ute på havet? hamnen.se kollade på Båtmässan i Göteborg
”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”, brukar det heta. Men när krav på funktion ska samspela med form och design blir den nöten inte helt lätt att knäcka, i synnerhet när krav som saltvattstänk, stark sol och hårt kroppsarbete (= svett) ska förenas till ett sjöplagg värd namnet.
Båtfolket är en liten målgrupp för klädtillverkare, ändå en viktig sådan. Det handlar om att signalera ”life-style”. Seglarjackan ska lika väl kunna användas på sjön som på Avenyn och vid Stureplan. Först då blir det ordentlig fart på försäljningen.
– Vi är multisportare, har klättrat på Mount Everest, gillar båtlivet och rest runt i världen. Under en av våra resor stötte vi på en man som stod bakom märket Equinox, säger Stefan Andersson i sin och flickvännen Marita Karlssons monter på plan 2.
Equinox är ett tämligen okänt märke i Sverige men stort i Frankrike och även USA. De gjorde helt underbara läderförstärkta seglarstövlar på 80-talet som många jordenruntkappseglare använde.
– Nu gör vi som de allra flesta andra konfektionsföretag, det vill säga har tillverkningen i Kina eller något annat asiatiskt land. Designen är fortfarande fransk.
Equinox är ett bra exempel på den nya typen av sjökläder. Här pratar man första-, andra- och tredjelagret. Material som ska ventilera ut överskottsvärme i form av svettånga och ändå hålla tätt mot regn och saltvattenstänk i hårda kulingar.
Kläderna för snarare tankarna till extrem skidåkning och bergsklättring än till ett liv i sittbrunnen på en segelbåt.
Sail Racing, SLAM, Helly Hansen och Musto har hängt på och utvecklat den här nya båttrenden. Bomulls T-shirt, ylletröja och roströda chinos förpassas därmed till graven.
Lika bra det. De nya nylonmaterialen som bärs närmast kroppen är inte bara betydligt skönare än bomull, de torkar snabbare, är lättare att tvätta och framför allt har de inte lika stor benägenhet att lukta svett som första generationen av nylonkläder.
Samma sak med mellanlagret. Den tjocka fleecetröjan, modell skogshuggare eller f.d. IT-nörd är ett minne blott. Microfleece eller något tjockare nylonplagg är betydligt skönare och har lättare att ”reglera” värmen.
Ytterplagget görs i en mängd olika material, mest känd och fortfarande marknadsledande är de som kommer från Gore Tex. Dyra, ja, men kvalitén är också högre. (Tro mig, jag har seglat flera år i både i Gore Tex och i andra liknande material)
Med funktion och tekniska små lösningar som hur dragkedjan är utformad, om den är vattentät och hur fickorna är placerade samt var och hur man drar åt i olika schock-cords är viktiga argument för försäljning och skapar ett mode i sig. Kanske det är här vi hittar det nya båtmodet?
Så kallade tekniska plagg som passar lika bra på Mount Everest som vid Kap Horn, som på Avenyn och vid Stureplan.
Äventyrare på Mount Everest och seglare vid Kap Horn behövs för att få reklambilderna. Sen kan den stora massan identifiera sig med denna ”life style”.
”Shop until you drop”
Cecilia Berlin-Björngård gick runt på Båtmässan i Göteborg och tog pulsen på båtmodet:
Helly Hansen
– Vi märker av att det blir ett mer kvinnligt respektive manligt mode för båtkläder. De unisexa klädstilen bleknar bort. Nu får kvinnan möjlighet att välja mer figursydda jackor, mer diskreta med en liten rand på ärmen istället för en stor över hela jackan. Mannens båtkläder blir tuffare och mer färgranna, säger Mikael Bergqvist
– Modefärgen för 2007 är vit. Vi märker också en trend vad gäller våra seglarskor och det är att man vill få in annan design en den traditionellt bruna läderskon med vit sula. Nu kommer tuffare och mer funktionella modeller med mer färger och mer design.
– Intresset hos den yngre målgruppen har blivit större. Där blir våra kläder coola vardagsplagg.
Pelle P
– Nu kommer den nya allvädersjackan allmer med avtagbard foder och huva, Pacific X3M. Design är mer efterfrågat nu och det nytt material i våra 3 lagers seglarställ, säger Elisabeth Westin.
– De har som tidigare formsydda ärmar för bästa rörelseförmåga. Materialet är 3 lagers med andas-membran, extra saltvattenbeständig och Teflonbehandlad yta. Dessa plagg tror vi kommer efterfrågas mycket framåt.
– Vi känner också av att vi målgruppen blivit bredare där ungdomarna söker sig till våra affärer för att köpa sina fritidskläder men även till vardagen.
– Vår jacka Mistral är det också en stor efterfrågan på. En jacka i spinnakernylon.
Henri Lloyd
Hos Henri Lloyd känner man av att det klassiskt robusta håller sig stark under 2007, enligt Sebastian Wedel.
– Men en trend som också kommer är en efterfrågan av mer lättare, smidigare plagg, Fickorna har höjts och det vanliga materialet fleece används inte längre. Kläderna blir kortare och en tydlig modefärg för 2007 är vit, grått och svart.
– Vår målgrupp är till stor del kvalitetsmedvetna män och båtfolket är en del av vår målgrupp. Våra konsumenter är inte priskänsliga utan kvalitet är första prioritering i kombination med vår design.
Sea Avenue
Säljer seglarkläder, seglarskor, fritidsjackor med mera. Plaggen säljs i egna butiker i Marstrand, Smögen och Båstad.
– Trender för 2007 är att även yngre och inte alltid båtintresserade söker sig till oss och vill köpa marina kläder. Mer till vardags än som fritidskläder. Vi märker det mycket bland våra seglarskor, säger Inger Nedjebring.
– En annan trend ibland båtintresserade är Softshell, ett mjukt vattentätt material som nu är mycket efterfrågat.
– Kvaltetet är viktigt idag och annars så är det mycket klassisk mode för båtlivet som fortfarande håller i.
Red Green
– Sofistikerat sportmode har också blivit vardagsplagg, säger Susanne Haugaard.
– Trenderna för i år generellt enligt är de Maritima. Mycket blått, mer lediga sportkläder av hög kvalitet har det varit stor efterfrågan på den senaste tiden och vi känner att det håller i sig för 2007.
– En ny trend är också att vi också fått en yngre publik och på så sätt en bredare målgrupp där Redgreen blivit ett starkt märke även utanför båtlivet.
West Coast
Här hittar du seglarställ, jackor, byxor och tröjor i alla färger. West Coast instämmer i trenden att sjökläder blivit mer vardagskläder och att målgruppen blivit något yngre.
West Coast menar även att det marina är på modet och att sjö och vardagsliv vad gäller klädval och stil mer går ihop.