Rand 25 Spirit – första intrycken från testen av elbåten
Sober design med ett tydligt drag åt det sportiga hållet. Det är grunden men nu undrar vi vad Rand 25 Spirit går för med eldrift. Här är första intrycken från testen.
Elektrifieringen inom båtlivet går vidare och om Rand 25 Spirit vet vi att det den både kan fås med en V8 bensinmotor. Men att den nu också kan fås med elmotor.
Är det rätt uppfattat?
– Ja och jag ställer mig som bekant bakom de flesta initiativ till att elektrifiera båtlivet för miljöns och bränslekostnadernas skull. Men försöker ändå se någorlunda nyktert på det hela. Man kan säga att båtbranschen börjar som bilbranschen, att man tar befintliga båtar och sätter elmotorer och batterier i dem, på gott och ont, säger Gustav Morin.
Du låter inte lika entusiastisk som vanlig när ämnet elbåt ska avhandlas?
– Jorå, det ska bli spännande att se hur Rand 25 Spirit klarar av uppgiften! Men den är inte enkom byggd för eldrift så som till exempel Strana 23 eller Candela som båda optimerats för eldrift hela vägen från start, så den kommer kanske ha lite mer uppförsbacke på vissa bedömningspunkter.
Så vad kan du säga hittills?
– Att Rand 25 verkar lovande som den sobra och lyxiga dagtursracer som hon är. Ta bara layouten i sittbrunnen som är ett tydligt tecken på att tillverkaren har haft höga ambitioner gällande de sociala ytorna och att båten är en fantastiskt skön och glassig plattform till havs för kompisgänget.
Några tidiga intryck vad det gäller köregenskaperna?
– Där måste jag nog säga att det är stabiliteten som sticker ut mest.
Stabiliteten?
– Ja, om man lägger ihop en särdeles låg och bred profil med den låga tyngdpunkt som batteripacket ger i det här fallet så får man uppenbarligen en mycket stabil båt. Det kan jag skriva under på. Den knäar inte bara för att man rör sig från den ena sidan till den andra, om man säger så.
Och hur står det till med räckvidden?
– Jag håller som bäst på att kontrollera den i hela fartregistret ända upp till 30 knop och återkommer förstås med siffrorna i testen. Som en fingervisning kan jag dock säga att man kommer ungefär 20 sjömil i 20 knop, men betydligt längre om man lättar på gasen. I 5 knop kommer man 70 sjömil, men det är bara preliminära siffror som ska dubbelkollas. På kommande modeller kommer också batteribankarna att uppdateras. Mer om det i testen.
Har testdagen bjudit på något mer?
– Ja, men det har kanske inte så mycket med dagens testobjekt att göra. Likväl blir det tydligt hur körstilar kan skilja sig åt beroende på vad för typ av båt man har. Rand 25 Spirit är som bekant en sober glidare som man kör därefter. Annat var det med en dam i en robust aluminiumbåt som skulle lägga till mellan Y-bommar i närheten av oss. Hon körde offensivt, kom snett, skrek till omgivningen att hon minsann inte skulle ha hjälp, gasade på som tusan mellan y-bommarna och studsade till slut in på sin plats.
Oj!
_ …men det slutar inte där för medan vi var där hann hon sticka iväg och komma tillbaks igen och göra en minst lika våldsam tilläggning igen. Behöver jag säga att hennes båt var ganska bucklig?
Några avslutande tankar och/eller tryck?
– Ja, det känns som om elbåtar går samma väg som elbilar och att de har svårt att få acceptans hos den breda massan i början. Gällande elbilar har man kommit långt med detta men elbåtar har fortfarande en lång väg kvar att gå. Det kan vara svårt att motivera elbåtens pris och hävda resursslöseri med tanke på hur lite den används om inte…
Om inte?
… det får du se i testen som publiceras inom kort, avslutar Gustav Morin.
Se också:
Test: Rand 28 Leisure – ett stort kliv mot eldrift