Över 900 ändringar när sjökorten uppdateras
Sjöfartsverkets nyutgåvor av båtsportskorten är bättre än någonsin förr. Med hjälp av moderna metoder har djup och djupkurvor uppdaterats i flertalet kort. Dessutom tillkommer såväl nya som förändrade bojar, prickar och fyrar runt om i våra svenska vatten.
Aldrig förr har en så stor del av våra svenska farvatten varit sjömätta med moderna metoder. Men nya mätningar medför och nya ändringar. Inför den stundande båtsäsongen görs cirka 900 uppdateringar i områdena Västkusten norra och södra, Kalmarsund, Ostkusten, Bottenhavet södra och Bottenviken.
Arbetet med att få bättre sjökort har varit långt. Sjöfartsverket har under de senaste åren arbetat med att med högre säkerhet kunna definiera allt från bryggor till grund.
Läs även:
Sjöfartsverket backar – nya sjökorten måste göras om
Hydrographicas populära sjökort hindras av Sjöfartsvkeret
Sjöräddningen tycker till om svenskarnas båtkunskaper
Båtsportskortet populärt
– Försäljningen och behovet av båtsportkort ligger fortsatt på en hög nivå. Det är positivt att man använder både digitala system och papperssjökort. De tryckta korten höjer sjösäkerheten eftersom de fungerar även om man får problem med till exempel elen ombord, skriver Fredrik Strömbäck, kund- och marknadskoordinator på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Även om de 900 ändringarna som nu kommer i båtsportskorten kan tyckas vara många är det ingenting mot uppdateringarna i Sjöfartsverkets databas. Där inkommer uppdateringar så gott som dagligen och på ett år blir det över 2 500 styckna.
Därför är det svårt att hålla de fysiska korten lika uppdaterade som man egentligen hade velat.
– Vi uppdaterar båtsportkorten med några års intervaller och det är många förändringar som kommer med i de nya utgåvorna. Man bör alltid ha uppdaterade sjökort ombord, menar Fredrik Strömbäck.
I alla nya utgåvor har man genom ett stort antal sjömätningar kunnat registrera nya djup och ändrade djupkurvor. Förutom det ger årets ändringar följande uppdateringar ske i de olika korten:
- Västkusten Norra får förändrade fyrar, nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.
- Västkusten Södra får nya samt förändrade prickar och bojar.
- Kalmarsund får en justerad strandlinje på ett flertal ställen, förändrade fyrar och justerade prickar och bojar.
- Ostkusten får nya, samt förändrade prickar och bojar.
- Bottenhavet Södra får såväl nya som justerade bojar och prickar, samt nya kajer och bryggor.
- Bottenviken får förändrade fyrar, nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.
Du kan läsa mer om Sjöfartsverkets båtsportskort här!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…