Över 900 ändringar när sjökorten uppdateras
Sjöfartsverkets nyutgåvor av båtsportskorten är bättre än någonsin förr. Med hjälp av moderna metoder har djup och djupkurvor uppdaterats i flertalet kort. Dessutom tillkommer såväl nya som förändrade bojar, prickar och fyrar runt om i våra svenska vatten.

Aldrig förr har en så stor del av våra svenska farvatten varit sjömätta med moderna metoder. Men nya mätningar medför och nya ändringar. Inför den stundande båtsäsongen görs cirka 900 uppdateringar i områdena Västkusten norra och södra, Kalmarsund, Ostkusten, Bottenhavet södra och Bottenviken.
Arbetet med att få bättre sjökort har varit långt. Sjöfartsverket har under de senaste åren arbetat med att med högre säkerhet kunna definiera allt från bryggor till grund.
Läs även:
Sjöfartsverket backar – nya sjökorten måste göras om
Hydrographicas populära sjökort hindras av Sjöfartsvkeret
Sjöräddningen tycker till om svenskarnas båtkunskaper
Båtsportskortet populärt
– Försäljningen och behovet av båtsportkort ligger fortsatt på en hög nivå. Det är positivt att man använder både digitala system och papperssjökort. De tryckta korten höjer sjösäkerheten eftersom de fungerar även om man får problem med till exempel elen ombord, skriver Fredrik Strömbäck, kund- och marknadskoordinator på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Även om de 900 ändringarna som nu kommer i båtsportskorten kan tyckas vara många är det ingenting mot uppdateringarna i Sjöfartsverkets databas. Där inkommer uppdateringar så gott som dagligen och på ett år blir det över 2 500 styckna.
Därför är det svårt att hålla de fysiska korten lika uppdaterade som man egentligen hade velat.
– Vi uppdaterar båtsportkorten med några års intervaller och det är många förändringar som kommer med i de nya utgåvorna. Man bör alltid ha uppdaterade sjökort ombord, menar Fredrik Strömbäck.
I alla nya utgåvor har man genom ett stort antal sjömätningar kunnat registrera nya djup och ändrade djupkurvor. Förutom det ger årets ändringar följande uppdateringar ske i de olika korten:
- Västkusten Norra får förändrade fyrar, nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.
- Västkusten Södra får nya samt förändrade prickar och bojar.
- Kalmarsund får en justerad strandlinje på ett flertal ställen, förändrade fyrar och justerade prickar och bojar.
- Ostkusten får nya, samt förändrade prickar och bojar.
- Bottenhavet Södra får såväl nya som justerade bojar och prickar, samt nya kajer och bryggor.
- Bottenviken får förändrade fyrar, nya prickar och bojar, samt nya kajer och bryggor.
Du kan läsa mer om Sjöfartsverkets båtsportskort här!
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Inga tid att…