Ny seamester-trend inger nytt hopp i båtbranschen

Nej rubriken är inte felstavad. Seamester är den trend (och krystade ordvits) som man nu hoppas ska blåsa vind i seglen för båtbranschen.

Väggen-Bohuslän-Färdmål-Skippo
Det gläder mig att typiska båtlivsområden hamnat på första plats. Det bådar gott för framtiden och för hela vår bransch, säger Mats Eriksson, vd på båtbranschens intresseorganisation, Sweboat.

Alla i vittnar om det – utom de som far med osanning. Att det ekonomiska läget i båtbranschen är ansträngt vilket också enkätundersökningen ”Läget i Båtbranschen” bekräftade här om sistens.

– Vi ser att många har det kämpigt. Det har sålts färre båtar och tillbehör. Konsumenten är mer avvaktande och priskänslig. Tjänsteföretagen har också drabbats men inte lika hårt, konstaterade säger Mats Eriksson, vd Sweboat.

Nu rapporterar dock Visit Sweden om en ljusning. Intresset bland svenskar att semestra i Sverige är fortsatt stort. En trend som hållit i sig sedan pandemin och som alltjämt ökar.

Svemester, hemester, staycation och coolcation…

Rapporten visar att 66 procent av svenskarna semestrade i Sverige det senaste året. Resterande gjorde det några år tidigare. Visit Sweden kallar det för svemester, hemester, staycation och coolcation. Det senare syftar på utländska resenärer som väljer Sverige tack vare vårt behagliga klimat.

– Till teleskoporden kan vi nu även lägga till ”seamester”, säger Mats Eriksson vd på båtbranschens intresseorganisation, Sweboat. Han menar att det oroliga världsläget i kombination med sämre privatekonomi gör att vi helst undviker städer och stora folksamlingar. I stället söker vi oss till naturupplevelser, trygghet och lugnare vatten – i ordets rätta bemärkelse.

”Typiska båtlivsområden”

– Det gläder mig att typiska båtlivsområden hamnat på första plats. Det bådar gott för framtiden och för hela vår bransch, avslutar Mats Eriksson. Bilden föreställer Väggen – en av Bohusläns mest spektakulära naturhamnar.