Nato skickar fartyg till Visby – ska röja odetonerade minor
Sex fartyg från Nato kommer att skickas till Visby. Syftet med besöket är att röja odetonerade minor på havsbottnen utanför Fårö.
Över 60 000 minor vilar på Östersjöns botten sedan första och andra världskriget. Nu ska en styrka sammansatt av det svenska röjdykarfartyget HMS Sturkö av Spårö-klass och ytterligare sex Nato-fartyg lokalisera och oskadliggöra minor norr om Gotland.
Området är strax nordost om Fårö och arbetet kommer att påbörjas redan under nästkommande vecka.
40 procent kvar
– Det fälldes kanske 160 000 minor i Östersjön, 40 procent av de minorna ligger kvar vilket i klartext innebär att över 60 000 minor är odetonerade på botten av Östersjön säger Leif Nellmer, förbindelseofficer, till P4 Gotland.
Det är dock inte första gången som en insats som detta görs. Så sent som i början av maj genomfördes en liknande röjning av minor med stöd av Natos stående minröjningsstyrka.
Allmänheten välkomnas
Styrkan kommer in i hamn under slutet av veckan och under hela söndagen kommer allmänheten att vara välkommen ombord på båtarna som ligger i Visby.
Styrkan har varit ute på övning och kommer ta ett antal vilodagar innan röjningen utanför Fårö inleds.
Hur många minor man hoppas hitta och oskadliggöra är ingenting som förbindelseofficer Leif Nellmer vill spekulera i.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…