Mercurys nya racingmotorer ska sopa banan med motståndet
Om det går som Mercury hoppas och tror så ska Mercury 200R, 300R, 200 ROS och 300 ROS bli något att räkna med på tävlingsbanorna framöver.

Mercurys senaste satsning på racing kan delas upp i två delar. Dels gäller det en ny 15-tums så kallad Heavy-Duty CMS (Conventional Midsection), byggd för de befintliga motorerna Mercury Racing 200R och 300R. Men så har man också tagit fram de helt nya racingutombordarna 200 ROS och 300 ROS.
Förbättrad balans
Den nya mittsektionen är helt enkelt kortare än på tidigare modeller vilket sänker tyngdpunkten och förbättrar båtens balans och kurvtagning. Den har också komponenter som testats och vidareutvecklats under sex säsonger i P1 Superstock-klassen – bland annat ett smitt akterfäste, solida motorfästen, ett trimsystem med enkelkolv och ett förstärkt drivaxelhus.
Låg tyngdpunkt
– Vi har förfinat komponenterna genom tuff racing och nu paketerat dem i ett mer kompakt format för förare som kräver det lilla extra. Det här är ett nytt alternativ som kombinerar extrem hållbarhet med fördelarna av en lägre tyngdpunkt, säger Jeff Broman, Mercury Racing Director.
Den nya mittsektionen riktar sig framför allt till tvåmotoriga racingbåtar där varje detalj påverkar prestandan. Kompatibiliteten med både mekaniska och digitala reglage (DTS), samt Mercury SmartCraft och racingtillbehör som sidostyrning och tie bars, gör det lätt att integrera i både nya byggen och vid uppgraderingar.
Både 200R och 300R är fyrtaktsmotorer som levererar högvarvsprestanda på vanlig 95-oktanig bensin, vilket gör dem attraktiva även för performance-entusiaster som inte kör i tävling men ändå kräver brutalt gensvar, precision och pålitlighet i höga farter.
Samtidigt introduceras två nya tävlingsmotorer: 300 ROS (baserad på V8-plattformen 300R) och 200 ROS (baserad på V6 200R). Båda levereras med den nya mittsektionen och är konstruerade för att tåla tuffast tänkbara racing.
Kan beställas inom kort
Den nya mittsektionen blir beställningsbar i slutet av året och lagom till nästa säsongs uppgradering eller nybygge.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Skippo upptäcker
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Skippo upptäcker
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Skippo upptäcker
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…