Mercurys nya racingmotorer ska sopa banan med motståndet

Om det går som Mercury hoppas och tror så ska Mercury 200R, 300R, 200 ROS och 300 ROS bli något att räkna med på tävlingsbanorna framöver.

mercury-racing-sidewinder-2025-tom-leigh-0771-1-kopiera
Mercurys senaste satsning på racingmotorer lär vara något alldeles extra.

Mercurys senaste satsning på racing kan delas upp i två delar. Dels gäller det en ny 15-tums så kallad Heavy-Duty CMS (Conventional Midsection), byggd för de befintliga motorerna Mercury Racing 200R och 300R. Men så har man också tagit fram de helt nya racingutombordarna 200 ROS och 300 ROS.

Förbättrad balans

Den nya mittsektionen är helt enkelt kortare än på tidigare modeller vilket sänker tyngdpunkten och förbättrar båtens balans och kurvtagning. Den har också komponenter som testats och vidareutvecklats under sex säsonger i P1 Superstock-klassen – bland annat ett smitt akterfäste, solida motorfästen, ett trimsystem med enkelkolv och ett förstärkt drivaxelhus.

Låg tyngdpunkt

– Vi har förfinat komponenterna genom tuff racing och nu paketerat dem i ett mer kompakt format för förare som kräver det lilla extra. Det här är ett nytt alternativ som kombinerar extrem hållbarhet med fördelarna av en lägre tyngdpunkt, säger Jeff Broman, Mercury Racing Director.

Den nya mittsektionen riktar sig framför allt till tvåmotoriga racingbåtar där varje detalj påverkar prestandan. Kompatibiliteten med både mekaniska och digitala reglage (DTS), samt Mercury SmartCraft och racingtillbehör som sidostyrning och tie bars, gör det lätt att integrera i både nya byggen och vid uppgraderingar.

Den nya mittsektionen riktar sig framför allt till tvåmotoriga racingbåtar där varje detalj påverkar prestandan.

Både 200R och 300R är fyrtaktsmotorer som levererar högvarvsprestanda på vanlig 95-oktanig bensin, vilket gör dem attraktiva även för performance-entusiaster som inte kör i tävling men ändå kräver brutalt gensvar, precision och pålitlighet i höga farter.

Samtidigt introduceras två nya tävlingsmotorer: 300 ROS (baserad på V8-plattformen 300R) och 200 ROS (baserad på V6 200R). Båda levereras med den nya mittsektionen och är konstruerade för att tåla tuffast tänkbara racing.

Kan beställas inom kort

Den nya mittsektionen blir beställningsbar i slutet av året och lagom till nästa säsongs uppgradering eller nybygge.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö