Med Victoria af Piteå över Atlanten
En långsegling över Atlanten finns på de flesta seglares önskelista. För besättningarna på de 234 segelbåtar som nu ligger i Las Palmas, Kanarieöarna, börjar äventyret söndagen den 25 november. Då går starten för ARC, Atlantic Rally for Cruisers.
Favoriten för en lyckad översegling heter ”Victoria af Piteå”. Med en stor portion humor kommer besättningen att rapportera om sina bravader på hamnen.se
Atlantic Rally for Cruisers, ARC, är seglingen över Atlanten som kombinerar avkopplande långfärds-segling med en lätt form av kappsegling. Varje år ger sig över 1 000 seglare ombord på de sammanlagt över 200 båtarna sig iväg från Las Palmas, Kanarieöarna, till Guadeloupe i franska Västindien.
Intresset för ARC ökar stadigt. Här en startbild från 2006. I år är det tio båtar fler än förra året på startlinjen.
I år är 234 båtar anmälda, varav sju seglar under svensk flagg.
I hamnen i Las Palmas är det några dagar före start livligt och riktigt trångt. Många av segelbåtarna har extra stora fendrar för att inte skavas sönder där de ligger och förbereder sig för ARC. Det är många saker som ska fixas.
– Här är det fullt upp med bestyr och otaliga spanjorer som springer runt och skruvar och monterar överallt, inte minst på vår båt. Men nu är det inte så många dagar kvar tills vi drar, meddelar Staffan, den eminente kommunikatören och filmaren ombord på Beneteau Oceanis 50:an ”Victoria af Piteå”
Staffan har författat en presentation över den besättning som besökare på hamnen.se har nöjet att följa, förhoppningsvis ända till målet i St Lucia, Västindien.
”Jimmie, ägare och kapten på Victoria af Piteå. Ålder och arbetstitel är
oviktiga i Jimmies värld, så låt oss bara säga att var än i världen Jimmie
hamnar finns det alltid två saker i hans närhet: affärsmöjligheter och dyra
leksaker. Att ”investera” i en yacht krävde inte mycket fundering; det
gjordes med ett leende på läpparna i sittliften på väg upp till Riksgränsens
topp, någon gång i våras.
Styrman Lars, eller Nordda som han benämns i kända kretsar, 37 år,
egenföretagare och husvagnsförsäljare, är en sann seglare med huvudet på
skaft. Det här blir tredje gången han seglar över Atlanten, men aldrig tidigare
med ett Guitar Hero Rock The 80’s ombord. Hans senaste seglats präglades av
disciplin, nuditet och nykterhet, något övriga besättningsmedlemmar ängslas
en smula över. Chocken kan bli övermäktig när Nordda får höra att halva
lasten består av DVD-filmer, leksaker och alkohol.
Stina är en sprallig, skötsam, skid o seglarälskande tjej. Som
marknadstjej på H&M med epititet: katamaran-guru, kommer hon
lattja sig igenom denna tripp som refrängen på Mauro Scoccos: Sarah, med
andra ord, smärtfritt passionerat.
För övrigt är Stina obesegrad i ”Sarah,” liksom samtliga övriga låtar på de fyra
Sing Star skivorna som huserar ombord på Victoria af Piteå.
Man kan fråga sig vad en medarbetare på eventbolaget ”Ski Unlimited” gör på en
segelbåt. Men för Magnus är det helt naturligt. Om inte hans käraste Stina
hade varit nog dragningskraft, kan förklaringen ligga i 20 års erfarenhet av
vindsurfing och kappsegling. Magnus utgör det tunga artilleriet på Victoria
af Piteå och har lovat hela besättningen att när vi väl anländer till St.
Lucia, gör vi det i god tid till luciatågsgenrepet.
Staffan, 33 år, en bostadslös, arbetslös och partnerlös fd. IT-konsult som
sadlat om till filmskapare. Med endast tre veckors livserfarenhet på sjön,
fyller han ut leken som joker. Primärt är Staffan med för att dokumentera
äventyret, men det vet inte de övriga besättningsmedlemmarna. Utan
förhoppning eller förväntning om hur livet ombord på en 50 fots benetau kan
tänkas bli, har han bara ett krav; något spektakulärt måste hända så att
dokumentären blir en succe.”
Seglingen över Atlanten för Victoria af Piteå och de drygt 200 andra båtarna i ARC kan starta i allt från mycket lätta vindar till kraftiga passadvindar. Några dygn ut från Kanarieöarna är det som regel riktigt lätta vindar, ibland bleke.
Vägvalet för att så fort som möjligt ta sig till Västindien står emellan att gå långt söderut mot Kap Verde öarna och troligen få mer vind, eller den kortare vägen rakt över med risk för att hamna i bleke. Ju närmare Västindien man kommer desto mer fyller den sammetslena passadvinden in.
När land dyker upp framme vid horisonten, efter ungefär två veckor till havs, blåser passadvinden fullt ut. Då har de som haft en bra översegling kunnat njuta av allt från stjärnklara himlavalv och stekande sol till möten med valar, delfiner och flygfiskar.
För andra kan ARC bli något av en mardröm. Intriger ombord är vanliga för dem som saknar erfarenhet av långfärds-segling. En illa förberedd båt kan råka ut för haverier.
Det är inte bara sol, passadvind och stjärnklara nätter över Atlanten. Här brittiska Juno i ARC 2006.
Men ombord på Victoria af Piteå verkar de känna varandra väl, och med en stor gnutta humor vore det märkligt om inte stämningen ligger på plussidan hela vägen över Atlanten.
Och skulle den dippa ner under minus-strecket så lär den definitivt stiga när besättningen kliver i land på St Lucia i Västindien.
Här hemma är vi en gnutta avundsjuka, men det är klart att vi önskar Victoria af Piteå all lycka på färden.
hamnen.se och våra hårt arbetande besökare kommer att följa er via resebreven. (Om nu tekniken fungerar och att inte latmasken slingrar sig ombord)
Det finns nämligen ett ordspråk som säger; ”Under solen tänks ingen vettig tanke”
Lycka till och ha det så bra.
Anmälda svenska båtar i ARC 2007:
Arcadia
Regina af Vindo 49, 15.58 m
Lennart Lindstrom
Atliajat II
Bavaria 50, 15.20 m
Leif Blomquist
Baila Baila
Beneteau 50, 15.48 m
Mikael Randhem
Spirit
Baltic 50, 15.24 m
Erik Lindgren
Tabasco of Stockholm
Najad 490, 15.00 m
Peter & Lena Rosen
Thindra
Swan 46 Mk1, 14.36 m
Hans Sundquist
Victoria af Piteå
Beneteau Oceanis 50, 15.10 m
Jimmie Wiklund