HR frias - Ingen vann
Bengt och Kerstin Nordé köpte en HR37 som de inte kan använda. De menar att deras båt är dåligt plastad och inte går att använda, därför vill de ha en ny. Idag kom domslutet i Uddevalla Tingsrätt och makarnas Nordés yrkande avslogs. Rätten menade att det var “sannolikt men inte bevisat” att skrovet var delaminerat. Kunden har varit avvisande till förslag och önskemål från HR och HR har varit avvisande till kraven från makarna Nordé som har hela bevisbördan.
Efter att ha följt den här tvisten ett tag och läst alla inkallade experters synpunkter, och då är det verkligen experter, kan jag inte låta bli att fundera över vad som krävs för att man som kund ska kunna få rätt mot en stor båtfabrikant. Har man egentligen någon ärlig chans att bevisa en sak som till och med Tingsrätten faktiskt tycker är sannolikt? Om HR hade fällts skulle konsekvenserna bli oehörda för varvet, ingen tvekan om det. Men skadan är redan skedd så vilka blir konsekvenserna? Hur många tvekar nu innan de beställer en båt från Ellös?
Slutsatsen ”Ingen vann” ligger nära till hands eftersom makarna Nordé förlorar miljoner och Hallberg Rassy naggar sitt varumärke ordentligt i kanten. Vad kostar det? Och vad kostar det att återskapa det?
Handen på hjärtat, kunde det inte lösas lite smidigare? Här är hela domen.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 29 av 29: Besiktiga och byt genomföringar
Om man vill minska risken för att en båt ska sjunka så är det hög prioritet att kontrollera genomföringarna med jämna mellanrum….
-
Del 28 av 29: Extrem förvandling med enkla knep – på två dagar!
Att förvandla en båt från ett vrak till något som ser riktigt bra ut – och med fin funktion – behöver inte…
-
Del 27 av 29: Installera steglös bogpropeller – en lyx!
Förstå-sig-påare och folk med mer stolthet än förnuft kan säga vad de vill – bogpropeller är en fantastisk funktion. Inte minst på…
-
Del 26 av 29: Så blev vraket ett vrålåk – historien om vår Bertam 25 HT!
En dröm om att renovera en halvrutten klassiker – ett vrak till ett vrålåk – har besannats. Efter motorinstallation, ny inredning, instrument,…
-
Del 25 av 29: Uppgradera till hydraulisk styrning!
Trött på tung och hackig styrning? Då kan det vara dags att byta. Häng med när vi installerar ny hydraulisk styrning på…
-
Del 24 av 29: Ett lyft med smart och mysig belysning
Att montera belysning i ruffen, i sittbrunnen och läslampor vid förare och passagerare är både snyggt och smart. Här visar vi hur…
-
Del 23 av 29: Del 2 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Efter att amatörerna Gustav och Claes blivit utskällda så tar varvsman Anders Almén och hans vapendragare Kenneth över och visar hur slutfasen…
-
Del 22 av 29: Del 1 | Lägg nytt halkmönster – gör om gör rätt!
Det finns otaliga tillvägagångssätt och många olika produkter att använda för att skapa halkskydd. Vi följer varvsman Anders Alméns lära men får…
-
Del 21 av 29: Förläng säsongen – installera en värmare!
Att idka båtliv i vårt fantastiska land är bland det bästa som finns. Ännu bättre blir det på alla sätt och vis…
-
Del 20 av 29: Så monterar man nya automatiska trimplan
Det finns några knep som är nyckeln till framgång när trimplan ska monteras. Häng med när varvsman Anders Almén ger sina bästa…