Gula Pricken: Sandhamns gästhamn hyllas av båtfolket

Sandhamn är en av de platser som förra året tilldelades Gula Pricken, utmärkelsen där båtåkare själva rekommenderar sina favoritplatser. Här berättar hamnkapten Sigurd Snoder Gustavsson vad utmärkelsen har inneburit, och varför han tror att hamnen fortsätter att vara en favorit i skärgården.

En plats för både puls och återhämtning

Denna populära seglarmetropol – tillika KSSS hemvist och navet i Gotland Runt är med sitt anrika värdshus, sitt bageri och sin lotsplats en välkänd plats för många. Gästhamnen med plats för hela 400 båtar är trots sin storlek, eller kanske just därför, en favorit för många båtåkare.

För den som ännu inte lagt till i Sandhamn beskriver Sigurd Snoder Gustavsson platsen som en livlig och härlig gästhamn – med närhet till vacker natur såväl som restauranger och party in på småtimmarna för den danssugne.

Personlig service och välskötta bryggor

I Sandhamns gästhamn ligger man tryggt förtöjd med bekvämligheter såsom dusch, vatten och el. Helt enkelt en perfekt plats att ladda upp batterierna efter en lång seglats.

– Vi satsar på personlig service, välskötta faciliteter och en atmosfär där alla känner sig välkomna. Under högsäsongen har vi bemanning på bryggorna och alla båtar möts personligen av en hamnvakt. Det gör skillnad, säger Sigurd.

Utmärkelsen har gett en märkbar effekt

Även om Sandhamn sedan tidigare är en välbesökt hamn, märktes effekten av Gula Pricken.

– Gästerna ser att vi fått utmärkelsen, vilket är kul. Vi har diplomet synligt i hamnkontoret och vi har delat nyheten i våra sociala kanaler. Det blir ofta ett trevligt samtalsämne med gästerna, säger Sigurd.

Och ibland är det just de små ögonblicken som stannar kvar. Ett särskilt minne från förra säsongen har etsat sig fast hos personalen:

– Vi har en stammisgäst som alltid återkommer till vår hamn varje sommar. Vid säsongsöppningen i år överraskade han våra hamnvakter med en tårta som tack för deras arbete. Han sa att han alltid känner sig välkommen här och ville visa sin uppskattning. Sådana stunder gör verkligen allt arbete värt det.


Ett viktigt initiativ för både båtfolk och sjönära verksamheter

Hamnteamet i Sandhamn är positiva till själva initiativet bakom Gula Pricken – och vad det kan betyda för både gäster och verksamheter.

– Ett toppeninitiativ! Det ger en ärlig bild av vad båtfolk uppskattar och hjälper andra att hitta guldkorn i skärgården, säger hamnkaptenen.

Han lyfter också fram hur utmärkelsen kan göra skillnad för sjönära verksamheter i stort:

– Det kan verkligen bidra till ökad synlighet och locka fler besökare även utanför högsäsong. En win-win för både gäster och verksamheter.

Tips från Hamnkaptenen

Det finns mycket att upptäcka för den som ännu inte haft nöjet att besöka Sandhamns.

– Här väntar en unik skärgårdsupplevelse med både puls och stillhet. Missa inte våra intilliggande gästhamnar på Lökholmen och Telegrafholmen – perfekta för familjen om man vill dra sig undan pulsen på Sandhamn. I år öppnar dessutom en ny restaurang på Lökholmen, och den vill man inte missa, avslutar Sigurd.

Ge dina favoriter chansen att få en Gul Prick

Det finns platser som gör båtsommaren oförglömlig. Hamnar där man möts av ett leende, krogar där kvällarna blir långa och klippor där man vill sitta kvar och se solen gå ner.

Gula Pricken instiftades för att ge de bästa platserna den kärlek de förtjänar och för att hjälpa båtåkare till härliga upplevelser på sjön. Utmärkelsen ges till de platser som fått bäst omdömen i appen, och markeras med en gul prick direkt på sjökortet.

Lämna en recension i Skippos app och ge kärlek till dina favoriter, så att de står starkare inför nästa säsong.

–> Mer om Gula Pricken


Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö