Golden Globe Race – intervju med första svensken inför starten

En till synes förnuftig och sansad man. Dock med ett galet mål i sikte. Om ett år startar han som första svensk i den ökända ensamkappseglingen Golden Globe Race. Se intervjun med Pär Nyman!

Ja, det är riskfyllt. Fattas bara. Vi snackar om en ensamkappsegling non-stop runt jorden utan vare sig satellittelefon, dator, GPS eller annan modern utrustning.

Det är förutsättningarna i Golden Globe Race. Startskottet går i september 2026 från Les Sables-d’Olonne i Frankrike. Seglarna ska utan yttre hjälp ta sig jorden runt via de fruktade vattnen i södra oceanen – förbi Godahoppsudden, Kap Leeuwin och Kap Horn. Något som beräknas ta mellan 7 till 10 månader.

”Måste bara göra det”

– Det handlar inte om själva tävlingen för mig, utan om att segla Södra oceanen. Jag kan inte förklara det. Jag kan inte inte göra det. Jag måste, säger Pär Nyman till Skippo i denna intervju.

För första gången har vi nu alltså ett svenskt deltagande i denna uppgörelse. Pär Nyman började kappsegla Optimist. Som ung gick han med i Flottans ungdomskår. På 90-talet var han seglingsinstruktör för tonåringar, och har tillbringat minst ett decennium med att segla i Stockholms skärgård. Totalt har han loggat 5 755 nautiska sjömil till havs – och planerar att beta av resten av kvalificerings-distansen innan starten.

Hans farkost är en Rustler 36, en beprövad modell i tävlingen. Båten hittade han på Blocket – för 150 000 kronor. Ett kap, men med en lång lista av renoveringar. Nya segel, säkerhetsutrustning och moderniserade riggdetaljer krävs innan hon är redo för sju till nio månader på öppet hav.

Stormar, isberg och containers

– Det är massor att fixa. Men just den här båttypen är populär i racet, den har startat flera gånger förut. Det var därför jag köpte den, säger han.

Golden Globe Race är känt för sina brutala villkor: stormar, isberg, containers som driver vind för våg. Ändå är det inte risken som lockar Nyman.

– Jag ser mig inte som en risktagare. Jag gillar att göra potentiellt livsfarliga saker på ett säkert sätt. Risk management. Att utsätta sig för intensiva situationer utan att det egentligen är farligt, säger han.

Som läkare tänker han också praktiskt på hälsan under färden. Antibiotika finns med för akuta infektioner, liksom provisoriskt tandvårdskit. Men i slutändan handlar det om att acceptera det okontrollerbara.

– Man kan inte gardera sig mot allt. En blindtarmsinflammation kan man försöka mota, men en orkan är en annan sak. Det är en del av tjusningen med segling, säger han.

Klättring, fridykning och road racing…

Nyman har ett förflutet inom klättring, fridykning och road racing. Havet blev nästa naturliga utmaning. Han har korsat Atlanten, seglat över Indiska oceanen och mellan Fiji och Nya Zeeland – erfarenheter som nu ska förlängas till en full jordenruntsegling.

Men jämförelser med pionjärer som Sir Francis Chichester eller Robin Knox-Johnston slår han ifrån sig.

– Deras prestationer går inte att jämföra. De hade inga satelliter, ingen koll hemifrån. Vi är mer skyddade i dag. Men visst – det är en häftig bedrift, säger han.

Ett svenskt havsäventyr att följa

När båten seglas hem till Stockholm för sista förberedelser hoppas Nyman att fler svenskar ska upptäcka seglingsäventyret.

– Det är öppet för vem som helst. Men man måste verkligen, verkligen vilja. Annars ska man inte göra det, säger han.

Start om ett år

Nästa höst lämnar Pär Nyman tryggheten på land. Då väntar sju månader ensam med havet, sextanten och en stark vilja.

Se intervjun!