Foiler får Supercar Blondie att häpna – men är den bra?

Supercar Blondie har testat det mesta av det bästa i bilväg men den här gången får båtvärlden visa upp sitt kanske mest spektakulära flygetyg! Det ska dock visa sig att Foiler också är lite av ett misslyckande.

Hon kallar sig för Supercar Blondie och testar det mest makalösa som bilvärlden har att erbjuda av sportbilar, konceptbilar och vrålåk som vanliga dödliga bara kan drömma om.

Den här gången ger hon sig ut på djupt vatten och testar Foiler – en el-dieselhybriddriven, bärplanande och minst sagt högteknologisk skapelse som flyger fram 1,5 meter över havsnivån. Det ska dock visa sig att den också är lite av ett misslyckande.

Joystick från fören

Inget jättekonstigt så långt men till detta kommer djärv design, joystick-styrning från både förarplats och från sittbrunnen i förskeppet och andra frestande finesser i en skön kombination som imponerar på fler än bara Supercar Blondie.

Trots allt så imponerar inte effektiviteten särskilt mycket.

Hamnen har skrivit om Foiler tidigare men Supercar Blondie har nu fått köra en ny uppdaterad modell.

Dieselelektrisk drivlina

Spektaklet har en dieselelektrisk drivlina med två stora dieselmotorer som huvudkraftkälla. Eldriften kan ta över i låga farter.

Både båt och bärplan är byggda av kolfiber. Ekipaget lyfter vid 18 knops fart, även om man redan vid 12 knop ska känna ett märkbart lyft från bärplanen. Sen ser 132 sensorer till att flyghöjden och balansen bibehålls automatiskt och att färden blir behaglig i vågor upp till nästan två meters höjd.

Supercar Blondie får hålla i spakarna själv och allting ser ut att löpa på smidigt. Men nog gömmer sig en coach på durken.

Det tar fem månader från beställning till leverans och priset är tio miljoner kronor. Sannolikt gäller det för sportversionen, eller snikversionen om man så vill, som varken har tak eller ruff.

Räckvidd på 190 sjömil i 20 knop – imponerar inte

Teamet bakom Foiler hävdar att den är 40 procent snålare än en båt i samma klass utan foils. Enda kvittot vi har på det är att toppfarten med bärplanen uppe är 28 knop och när de är aktiva så når båten 40 knop. Och då undar man vilken båt de jämför med, det är i vilket fall inte med marknadens mer effektiva traditionella modeller.

Räckvidden i 30 knop är 150 sjömil med en bränsletank på 300 liter. Det ger en bränsleförbrukning på två liter per sjömil. I 20 knop når man 190 sjömil och kommer då alltså undan med strax under 1,6 liter per sjömil. Det är ganska precis lika mycket som en lika lång Delta 33 Open suger i sig i 30 knop. Vilket är en båt som är traditionell, byggs i plast, utan bärplan och som bara har en singelmotor.

Det lämnar oss med att bara imponeras av att Foiler går mjukt och stadigt i vågorna och svänger effektivt som en sportbil, och det kanske räcker långt för många.

Se när vi testar Delta 33 Open här.

Men det finns alltså ingen större anledning att imponeras av effektiviteten med tanke på tekniken, komplexiteten och priset.

Foilande lyxjakt blir nästa steg

Till skillnad från tidigare kan man nu alltså köpa en foiler med ruff och tak. Och framtiden blir ännu mer bekväm. Enligt Supercar Blondie säger Enata-varvet att de nu siktar på att lansera en 30 meter lång uppföljare.

Foiler

Längd: 9,80 m
Bredd: 3,30 m
Foilbredd: 7,20 m
Motor: 2 x 370 hk diesel
Toppfart: 40 knop
Lyftfart: 18 knop
Max antal pers: 8 st
Mer info: www.foiler.com