Elan 320 - revanschlysten uppföljare med tuff design
Ersättaren till Elan 310 är 1 fot längre, lättare och bättre på alla sätt och vis om man får tro tillverkaren. Tuff är den i alla fall. Se bildspel.
När Elan 310 kom år 2009 mottogs den som en häftig racer/cruiser med sin breda akter, dubbla roder och dito rörliga rattar. Den fick beröm för inredning och design. Nu, fyra år senare, ersätts den av Elan 320.
Nya 32-fotaren, Elan 320, följer formspråket från Elan 400 (som hade premiär i januari) och är utrustad med två rattar.
En hel del tyder på att Elan 320 är baserad på samma skrov som Elan 310. Däremot har 320:an stylats om både under och på däck. Rattarna kan som tidigare bytas ut mot rorkult, men en ändring är att ruffluckan gjorts större för att göra det lättare att komma ner under däck. Här möter en stil som i mångt och mycket ser ut som i nya Elan 400. En mer seglingsorienterad ändring är att kölen blivit djupare, 2,15 m mot tidigare 1,90 m.
Bland annat har Elan 320 försetts med fönster i skrovet, LED-belysning och en bredare dörr till förpiken.
Elan brukar använda vakuum för att gjuta sina skrov. Detta används även till 320:an, men nu också på däcket. Det har gett en sexprocentig viktreduktion. Skrovet har blivit 70 kilo lättare. Tio av dessa kilon är istället placerade i kölen.
Första båten sägs sjösättar i slutet av juli och priset förväntas hamna kring en miljon.
Data Elan 320:
Längd: 9,55 m
Bredd: 3,22 m
Djup: 1,90 m
Vikt: 3 690 kg
Storsegel: 30,2 kvm
Fock: 23,5 kvm
Gennaker: 75 kvm
www.elan-yachts.com