Egen pendelbåt till jobbet
Uppfinningen Kaimaranen ser snart dagens ljus är en enmansfarkost olik allt annat. Med en fyrahästars utombordare ska en person susa fram i 15 knop. Lösningen heter bärplan och farkosten är tänkt som ett sjöalternativ till cykel eller moped.
{smoothgallery}
Studenter vid Konstfacks Industridesign och KTH:s Marina system och Lättkonstruktioner slog ihop sina kloka huvuden, först i en tävling sen i ett samarbete.
Uppgiften var att hitta en motsvarighet till cykeln eller mopeden som skulle fungera till sjöss, det vill säga en båttyp som lämpar sig som transportmedel för en person över kortare distanser. Resultatet blev Kaimaranen, en extremt bränslesnål och ändå snabb enmansfarkost.
Målgruppen är pendlaren i storstadsområden med sjötillgång, det vill säga till exempel Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Kaimaranen ska enligt tester och beräkningar ha en bränsleförbrukning på 0,1 liter/NM vilket ungefär mostvarar sträckan Nacka Strand–Vaxholm tur och retur på en liter. Den låga bränsleförbrukningen är möjlig tack vare en konstruktion med bärplan.
Projektet visas på Allt för Sjön i Design & Innovationsmontern.
Fakta Kaimaranen
Längd 3 meter
Bredd: 0,7 meter (2,3 meter med bärplan)
Vikt körklar: 70 kg
Marchfart: 15 knop
Bränsleförbrukning: 0,1 liter/NM
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…