Dansk familj på världsomsegling kapad av pirater utanför Somalia
För några dagar sedan kapades en dansk segelbåt med 7 personer ombord utanför Somalia. Det är det senaste av allvarliga tillbud. Veckan innan dödades fyra amerikaner och för ett par månader sedan släpptes det engelska paret Paul och Richard Chandler efter mer än ett år i fångenskap.

Här är utdrag ur danskarnas blogg:
Sju danskar i en Dynamic 43 på väg mot Suezkanalen kapades av pirater den 24 februari utanför Somailas kust. En nödsignal skickades och sedan dess har familjens blogg upphört. Familjen med tre barn på 12 till 16 år samt två vuxna gastar har varit ute på världsomsegling sedan 2009.
Informationen nådde allmänheten först den 28:e februari och nu säger uppgifter från danska Bådmagasinet att båten seglats iland med pirater ombord och att det danska krigsfartyget Esbern Snare, som patrulerar kring Somalias kust är på väg dit.
Enligt nyhetsbyrån AP ankrade segelbåten upp i hamnstaden Hafun andra mars.
Här följer ett utdrag från seglarnas blogg dagarna innan kapningen.
Motström
22. Februari 2011 | Arabiska havet
Fortsatt mycket vind, 15-20 knop från NE så vi rullar kraftigt och regelbundet får vi en hink full havsvatten in i sittbrunnen, men det fräschar naturligtvis upp en del.
Sen sista dagen seglade 201 nautiska miles på loggen i nästan en knop motström.
Igår kväll gjorde V. finaste krispiga tonfisk köttbullar med pasta och tomatsås
Kurs 320 Speed 8 knop
Här är den danska segelbåten sista positionen innan det togs över av pirater.
Inte bordade av pirater
23. Februari 2011 | Arabiska havet
Det har varit en av de utanför normen, förutom att vi stannade halvvägs firande.
Vi gjorde läxor, fiskade, sov, läste. lagade middag och kvällsmat. Såg ett fartyg 09:00. Vinden lättade på morgonen.
R. och V. har tillbringat en halvtimme med fiske i morse. Jan har skickat tusen mail och vi har inte blivit bordade av pirater.
Vi måste ha J: s köttbullar och sojaprotein till middag. Vi kan hoppas att de blir nästan lika bra som mormors.
Kapade!
24. Februari 2011 | Arabiska havet
Bloggandet slutar den 24 Februari. En nödsignal skickas till marinen operativa ledning från den danska segelbåten.
Båten, en Dynamic 43, bordades av pirater. Ombord var familjen med två vuxna, tre barn i åldrarna 12 och 16 år och två vuxna i besättningen.
Den senast kända position segelbåt ING är 11 27,40 N: 058 15,65 ’E från 23 Februari kl. 8,10 GMT. Det är drygt 400 miles utanför Somalias kust och inte längre än 230 miles från ön Socotra i Yemen på Afrikas horn.
Osäkerhet om den danska sjömän
28. Februari 2011 | Arabiska havet
Segelbåten med danskarna har tagits som gisslan av somaliska pirater.
Utrikesministeriet meddelar att båten med pirater ombord är på väg mot Somalia. Det rapporterades samtidigt att danska örlogsfartyget Esbern Snare, patrullerar utanför Somalias kust och är på väg mot den danska segelbåten.
Kapade båten är känd av många.
Gisslan tas iland
2. Mars 2011 | Somalia
Den danska seglarfamiljen och två besättningsmedlemmar hålls som gisslan av pirater på stranden. Det bekräftar somaliska tjänstemän i Somalia för nyhetsbyrån AP.
Källa: Baadmagasinet och jp.dk
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får verkligen vad du betalar för….
-
Skippo kunskap
Digital switch – alla funktioner i en skärm
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när ett proffs…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Skippo kunskap
Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…