Bli först med Beneteau First 34,7
Seglingsglädje, action, fart, balans och snabba manövrar. Det är vad den riktigt inbitne seglaren kan få ombord på nya First 34,7. Båten visas på Scandinavian Boat Show den 8–12 november 2006.
Beneteau First 34,7 har de flesta av de ingredienser som behövs för att skapa en välseglande och snabb båt: ett lättdrivet skrov med en för båtstorleken kraftig bulb, kolfibermast, rejält med segelyta och ett utskjutbart peke för den stora genackern.
Att 38 procent av båtens totala vikt ligger i bulb och kölblad borgar enligt tillverkaren för en styv båt med goda kryssegenskaper även i hårdare brisar.
Det plana skrovet och stort undanvinds-segel ska göra slörarna till rena fartglädjen och garantera planing i hårdare brisar.
Inredningen är enkel: två bäddar i salongen, en akterhytt plus en akterkoj och endast toalett i förpiken.
First 34,7 har ritats av Farr Yacht Design och är en av de minsta serieproducerade segelbåtar det välrenommerade designkontoret i Annapolis, USA, har satt sin signatur på.
Båten är konstruerad och optimerad för IRC-regeln och levereras med ett färdigt IRC-mätbrev. Det betyder att viktiga racingegenskaper som styvhet och utskjurtbart peke inte straffas så hårt som i till exempel IMS-regeln.
IRC-regeln som regel för båtar som seglar på handicap är på stor frammarsch världen över. De flesta regattorna i USA, Australien, Frankrike och till viss del även Italien seglas enligt IRC.
Men, och det är ett stort men, för de eventuella köpare av First 34,7 som tänker kappsegla i Sverige – praktiskt taget alla regattor, inklusive Gotland Runt, seglas enligt IMS. I en IMS-regatta har en IRC-optimerad båt mycket svårt att hävda sig i resultatlistan.
Än så länge, kanske ska tilläggas?
Fakta First 34,7:
Längd: 10,26 m
Bredd: 3,37 m
Cirka pris ”färdig att kappsegla med”: 1 200 000 SEK