Bavaria satsar på viskande eldrift

Nu kommer Bavaria C38, C42 och C46 med el- eller hybriddrift. Allt för att minimera utsläppen även under motorgång.

BavariaC42e-eldrift-hybriddrift
Bavaria C42 (bilden) kan numera fås med el- eller hybriddrift precis som modellerna C38 och C46.

Bavarias nya ”e”-modellerna bygger vidare på de redan etablerade C38, C42 och C46, men med elektrifierad drivlina istället för traditionell dieselmotor. I övrigt känns modellerna igen i såväl stort som smått. Största skillnaden är sålunda vid manövrering i hamnar samt under gång i stiltje.

Drivningen sker via saildrive kopplad till en elmotor. C38 – numera med tilläggsbeteckningen e – samt C42e får 25 kW, medan C46e får ett kraftigare system på 37 kW.

Upp till 50 sjömil

Elen lagras i ett batteripaket på 18,2 kWh, med möjlighet till utbyggnad upp till tre paket totalt. Det ger en räckvidd på över 50 sjömil i helt elektriskt läge. För den som önskar längre räckvidd finns en hybridlösning med generator som i fallet C38e sträcker sig upp till 576 sjömil vid 5,5 knop.

Teknik från Danmark

El- och hybridsystemen levereras av danska EPTechnologies, som länge arbetat med alternativa framdrivningar för fritidsbåtar. Systemet styrs av en så kallad Multibox som hanterar laddning, effektuttag och kommunikation ombord. I elmodellen ingår också inverter som standard, vilket möjliggör användning av 230 V-system som varmvatten och hushållsel.

Har letat länge

Enligt Bavaria Yachts ligger fokus på att skapa ett system som är modulärt, användarvänligt och passar varumärkets befintliga båtfamilj. Satsningen markerar en ny riktning för varvet som, enligt COO Norbert Leifeld, har letat efter rätt teknikpartner under en längre tid.

Egentligen inget nytt

Att större varv börjar elektrifiera sina segelbåtsmodeller är inget nytt. Än så länge är det dock ovanligt med standardmodeller för cruisingsegmentet som levereras direkt med el- eller hybriddrift.

Tydlig riktning

Bavaria ansluter sig nu till en växande skara tillverkare som vill möta efterfrågan på tystare och miljövänligare båtliv, utan att kompromissa med komfort eller räckvidd. Hur lösningarna står sig i praktiken återstår att se – men riktningen är tydlig.