Bavaria Cruiser 56 – tysk lyx
De stora måtten döljs helt klart ganska väl när Bavaria sträcker linjerna med 17 meter på längden. Nya 56:an känns lite kantigare generellt och särskilt snyggt blir det när ventilerna i skrovet får löpa ut i långa rektangulärer och däcket kläs i teak. Skrovet bygger på den gamla 55-fotaren men har förfinats och enligt varvet seglar detta nya vidunder självklart mycket bättre än sin föregångare.
En detalj på förra modellen som fick en del kritik var att jollen placerades i ett stort garage mellan akterhytterna, vilket gjorde stor inverkan på utrymmet i dem. Lösningen var att göra garaget mindre. Nu måste man tömma sin lille rib på luft för att den ska få plats. Men det ska inte vara ett stort projekt att få den funktionsdugligen igen tack vara en kompressor. Man får helt enkelt stå ut med lite jollehantering och vara glad för att båda akterhytterna nu har en varsin dubbelkoj värda namnet – måtten på kojerna är 210 x 175.
Sittbrunnen får stora stuvutrymmen i akterspegeln och en ny lösning som genom sittbrunnsbordet skapar en enda stor solbädd för om rattarna.
Invändigt generellt men framför allt i salonen finns mer ljus än på tidigare modellen tack vare fler och större rutor i både skrov och däck.
Man kan välja mellan tre, fyra eller fem hytter. Det är även en separat skepparhytt i förskeppet. Versionen med tre hytter har en ägarhytt för om huvudskottet med separat dusch och WC. Det utrymmet har två hytter i versioner med fyra eller fem hytter, med antingen två WC eller en WC och en dusch.
Data Bavaria Cruiser 56:
Längd: 16.75 m
Längd vattenlinje: 14.96 m
Bredd: 4.87 m
Djupgående: 2.35 (1.90) m
Vikt 18.6 ton
Motor: Yanmar 4JH4-HTE, 110 hk.
Bränsle: 300 l
Vattentank: 690 l
Kabiner: 3 / 4 / 5
Kojer: 6 / 8 / 10
Ståhöjd i salongen: 2.03 m
Krysställ: 144.5 kvm
Masthöjd: 23.37 m
CE-kategori: A
Pris: 2 842 606 sek med Eurokurs på 8,65.
Läs mer på www.bavariasverige.se.