Din båtklubbs flytbrygga kan snart förbjudas

Ett kommande förbud förbjuder nya otäckta cellplastpontoner från och med 2029. Två år senare ska samtliga utfasats. En vinst för miljön men något som kan komma att kosta båtklubbar och marinor dyrt.

Vad betyder det för båtklubbar och marinor?

Att flytbryggor och bojar ofta bygger på frigolit, eller cellplast, är knappast något båtägare reflekterar över. Men när materialet nöts ner av sol, vågor och is lossnar små bitar och blir till plastskräp i haven. Nu ska oskyddad frigolit fasas ut – ett beslut som välkomnas av experter.

– Havs- och vattenmyndigheten (HaV) och Transportstyrelsen har arbetat i flera år med den här frågan, både nationellt och internationellt. HaV har lett den arbetsgrupp som tagit fram underlag och utkast till beslut i OSPAR och vi är mycket glada över beslutet, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV.

Bakgrunden till beslutet

Beslutet kommer från OSPAR, ett internationellt samarbete för att skydda miljön i Nordostatlanten. Organisationen har under flera år drivit på för åtgärder mot marint skräp, där Sverige varit en aktiv part.

– Beslutet att fasa ut oskyddad frigolit i bojar och pontoner kommer att minska tillförseln av marint plastskräp i Västerhavet, berättar Johanna Eriksson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Fördelar men också utmaningar

Ur miljösynpunkt är fördelarna tydliga: mindre plast i vattnet, bättre för djurliv och renare stränder. Men det finns också hinder. Att byta ut äldre bryggor kostar pengar, och för små klubbar kan det bli en stor investering.

Många bryggor runtom i Sverige flyter fortfarande på frigolitpontoner. Att byta ut dem kommer att innebära en kostnad, särskilt för mindre ideella båtklubbar. Samtidigt finns redan alternativ på marknaden som håller längre och inte släpper ifrån sig plastskräp.

Ett steg på vägen

Förbudet mot frigolitpontoner är en del i ett större paket åtgärder från OSPAR. Bland annat har organisationen beslutat att förbjuda utsläpp från så kallade skrubbrar på fartyg.

– Det är första gången OSPAR tar beslut om den här typen av åtgärder. Vi hoppas att det bidrar till att driva på diskussionerna inom EU och FN:s sjöfartsorganisation, säger Fredrik Lindgren.